Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Já, Doktorin - dopis číslo 14

Víte, jak to funguje v zákulisí nemocnice? Nedělejte si iluze. Špatně. Ať jste v Čechách, či v Německu. Personální krize a neochota toho zbytku, co musí zastat práci za ty chybějící, válcuje chod zdravotnictví napříč všemi státy. 

Hned po Vánocích si začala Mina stěžovat, že nějak špatně snáší změny tlaku a cítí se pořád „schwindlig“. Pak přestala chodit do práce. Po několika dnech telefonicky oznámila, že je těhotná… A od té doby se neukázala.

Všechny tři Frau to vzaly sportovně a s odevzdanou veselostí si rozdělily její lednové služby. Myslím, že to byl pouze profesionálně kontrolovaný nejvyšší stupeň hysterie. Mě na oplátku přidělily natrvalo hlavní mobilní telefon. Po celou pracovní dobu na něj volají sestry z příjmu, příbuzní hospitalizovaných dětí, nebo taky vyděšení rodiče, kteří akutně potřebují kvalifikovanou radu „někoho z nemocnice“.

Teď, po 14 dnech, už se mi sice tak netřese ruka, když hovor přijímám, zato mám ale pravidelný tik v pravém oku. Už jsem si na něj zvykla.

Když jsem telefon dostala první den, předvedla mi primářka, kterak si na něj během odpoledních služeb (když si ho ode mě převezmou) nechávají přepojovat veškeré hovory, které potřebují. Během vysvětlování mačkala tlačítka střídavě na mobilu, pevné lince v lékařáku i svém osobním telefonu a nakonec se na mě usmála: „Tak, a teď se vám na tento telefon dovolá každý, kdo vytočí mé telefonní číslo, nebo bude chtít volat sem na lékařák, no a taky všechny sestry z akutních příjmů, nebo z oddělení…“, strčila mi mobil do kapsy a odešla. Opařeně jsem tam zůstala stát a zmateně si překládala, co mi právě řekla. Jak to jako myslela? Tak jak jsem to pochopila? Proč by to ale dělala? Vůbec to nedává smysl…

Zkusila jsem z pevné linky na lékařáku vytočit její mobil, že se jí radši zeptám a zděšeně jsem zjistila, že se opravdu dovolám jen na přístroj, co držím v ruce. Zašla jsem k sestrám a prosila je o radu, z mojeho zmateného výkladu ale vůbec nepochopily, co po nich chci. No nechápala jsem to ani já. Přišlo mi to příliš absurdní.

Z přemýšlení mě vytrhlo až zvonění mobilu a hlas pána, který si přál mluvit s naší pimářkou. „Hmm, musíte vytočit koncové čtyřčíslí 9000…“, vykoktala jsem statečně, i když mi bylo jasné, co mi odpoví „Ano, to jsem právě udělal…“ a vyčkávavě se odmlčel. I kdybych ho chtěla přepojit (jakože jsem nevěděla jak), stejně by to opět zvonilo u mě. Když teď budu chtít zavolat primářce, že jí někdo shání, dovolám se sama sobě. Když budu akutně potřebovat pomoc na oddělení, pokecám si akorát tak sama se sebou. Naprázdno jsem polkla a pánovi se omluvila:“ víte…nemám tušení, co bych pro vás teď mohla udělat….“ Ani nepoděkoval a vztekle zavěsil.

Volal mi pak ještě jednou, zrovna, když jsem mířila primářku hledat, tentokrát si ale ani nevyslechl mojí uvítací větu s představením a típnul to jen co uslyšel můj hlas.

Hned jak jsem dorazila k sekretářce Manuele jsem jí poprosila o radu, jak přesměrovat všechny hovory na příslušná místa, vrtěla ale soucitně hlavou, že mi nerozumí. Až Frau Kauf konečně pochopila, jak to s telefonem je a když dorazila i primářka, poznamenala směrem k ní kousavě: „Helgo, to ale nebyl zrovna šťastný nápad…“. Což primářka roztržitě uznala pokýváním hlavou, že si zřejmě ráno vůbec neuvědomila, co dělá.

Proč si na to ti lidi tady nedávají pozor? Já jsem ve střehu neustále, proč mi to dělají ještě těžší? Nemůžou mi to trochu ulehčit a víc se soustředit? Sestry na příjmu mi třeba pravidelně nosí špatné papíry. Používají se totiž jiné na ambulanty, jiné na hospitalizace, jiné na předhospitalizační vyšetření. Dalo mi dost práce, než jsem tenhle složitý systém pochopila. Z každého papíru se totiž ještě musí část odtrhnout a někam odnést, někde jinde podepsat, orazítkovat, nechat potvrdit rodičem, vložit do kastlíku na recepci, nebo nechat ležet u počítače. Nikdo mi to souvisle nevysvětlil, musela jsem to odpozorovat. Podle Růženy jsou důležité jiné věci, než jaké mi vštípila Mina, sestry mají samozřejmě úplně jiný názor. A Frau Kauf si nosí papíry s sebou na Kojence. Prostě totální zmatek. A když mi sestra vrazí do ruky jiné papíry, než jaké očekávám, tak na ně zmateně koukám a přemýšlím: To jsem jen sestře z příjmu v telefonu špatně rozuměla a jedná se o jiného pacienta?...nebo jsem stále ještě správně nepochopila systém vyplňování papírů?... nebo se tyhle  papíry vypisují navíc? Nebo co jako? Když se mi podaří sestru zadržet a zeptat se, přelétne ve spěchu papíry očima: „..joo, to se asi někdo splet, vytisknem vám nové…“ , mávne nad tím ledabyle ve spěchu rukou… Jak splet? Proboha lidi, proč mi v tom děláte chaos? S takovou se to fakt nenaučím!

Nefunguje tady komunikace mezi příjmovýma sestrama a doktorama. U nás jsem byla zvyklá, že když dorazilo dítě do nemocnice, byly základní informace o něm sepsané v papírech ještě dřív, než jsem stihla doběhnout já. Dítě jsem měla změřené, zvážené, znala jsem teplotu i tlak krve, dle stavu i saturaci kyslíkem a tepovou frekvenci. Rodiče byli informováni o zvyklostech oddělení, v dokumentaci byly nalepené štítky se jménem, souhlasy nachystané k podepsání. Při vyšetřování mi byla sestra při ruce, odběry krve probíhaly automaticky za vzájemné spolupráce. Tady to tak není. V ambulanci (která je v přízemí budovy) jsem po celou dobu příjmu sama. Když jsem zezačátku pracovala kvůli zaučení dohromady s Minou, všimla jsem si, že si  pokorně provedla naprosto všechno od úvodního vysvlečení dítěte až po závěrečné převlečení a vydesinfikování lůžka. Tím, že jsem tam bývala s ní a snažila se sama do práce zapojit, jsem to začla vnímat jakoby automaticky a vzala to jako holý fakt. Kor když mi Mina tvrdila, že sestra přichází k příjmu jen opravdu výjimečně. Zčásti didakticky a zčásti ze zvyku mi pak ukazovala, kam mám na závěr odnést zkumavky s krví k sestrám v recepci, aby si pro ně nemusely chodit…

Když jsem byla následně na příjmu s Frau Rapp a snaživě jsem po sobě na závěr uklízela, vyštěkla po mě Růžena naštvaně: „ Frau Karolova, to není VAŠE  práce! Proč si nezavoláte sestru?“ Když jsem jen zaraženě stála a rodiče od dítěte mě vyčkávavě pozorovali, pokračovala už trochu smířlivěji: „na příjmu máme k dispozici sestry, musíte si je ovšem telefonicky zavolat. Sestra má za úkol dítěti změřit teplotu, zvážit ho a změřit ho. A nachystat set na odběr krve. Musíte jí o to ovšem POŽÁDAT…“  

Hmm, zajímavá myšlenka, rekapitulovala jsem si to v hlavě. Celý příjem vedla ona-od úvodního pozdravu, po odebrání anamnesy, já tam byla jako sekundář, co se zaučuje a plní rozkazy-i kdybych věděla, že si sestru mám zavolat, to si vážně myslela, že bych jí v rozhovoru s rodičem vyrušila a sápala se na telefon na jejím stole? Nemohla mi názorně ukázat, jak si běžně sestru volá ona? Jakým číslem? Jak přesně jí úkoluje? To opravdu KAŽDÉ sestře den co den opakuje, co je potřeba při příjmu udělat? Proč to ty sestry nedělají automaticky? Vždyť přece ví, že děláme příjem, že budem potřebovat papíry k hospitalizaci a základní vyšetření dítěte. Proč je o to mám pokaždé telefonicky žádat?

Když jsem v následujících dnech dělala příjmy sama, marně jsem se sester dovolávala. „Teď nemůžem, máme moc práce, přijdem až budem moct…“odbyly mě pokaždé. Během čekání jsem dítě vyšetřila, vypsala si všechny papíry a nakonec i zvážila a změřila. Než sestra dorazila, bylo všechno hotové. Růžena pak na oddělení chladně projížděla vyplněnou dokumentaci očima a nakonec procedila: „tu sestru jste si opět nezavolala, že? Ale já jsem vám to už říkala! To není VAŠE  práce! Jak si myslíte, že to budete s takovou stíhat na službě?“ Chtěla jsem se obhájit, ale nenechala mě ani se nadechnout a pokračovala: „musíte si sestry vycvičit! Samozřejmě že nepřijdou samy od sebe, proč by to dělaly! Musíte jim důrazně říct, že je potřebujete!... Musíte si se sestrama udělat pořádek!...“

Já? Těm paním v letech, co tu pracujou už dvacet let, tu budu vysvětlovat, kdo je tady pánem? Já cucák z Východu? Já se s nima mám hádat, tvářit se jako velitel nebo se doprošovat? Já praktikant, co vypadá, že stěží vylez ze školy? Já se svojí mizernou němčinou? Já, která doteď nechápe tenhle Kocourkov přesvědčená, že jsem si ho akorát špatně vyložila? Já jim tu mám měnit systém, který si pohnojili a denně s ním bojují? Jděte se vycpat!

Autor: Kateřina Karolová | pondělí 15.1.2018 8:00 | karma článku: 33,58 | přečteno: 4066x
  • Další články autora

Kateřina Karolová

Wellness pobyt v hotelu? Ne. Děsivá exkurze do jiného století.

Přála jsem si odpočinek na pár dní, dámský relax s mou sestrou. Vytouženou pauzu od pracovní a rodičovské role. Wellness, masáž a dobré jídlo. A tak jsem zapátrala, načež mi do oka padnul hotel s názvem Harmonie.

27.10.2023 v 8:00 | Karma: 45,08 | Přečteno: 16125x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část desátá (Pohotová pohodová pohotovost)

Milí budoucí lékaři, naděje naše. Chtěla bych vás seznámit se zákulisím pohotovosti. Jestli se nemůžete dočkat lékařské profese, bylo by fér vědět, čemu se chystáte upsat duši.

3.10.2021 v 21:51 | Karma: 42,54 | Přečteno: 8609x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Taky jste si přála malou princeznu a lítaj vám doma Páni kluci?

Nedávno jsem potkala holčičku jak z katalogu. Zapletené culíky, nehtíky na růžovo, opodál její těhotná maminka. Ptám se: „Co to bude?“ Prý zase holka, že si to tak s manželem naplánovali. To já taky. A mám tři kluky.

22.9.2021 v 7:30 | Karma: 40,60 | Přečteno: 3934x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Rodinná idyla za dob pandemie? S mými dětmi - leda ve snu.

Tak se prý blíží čtvrtá vlna. Vypadá to,že zavřou školy, školky, všechno. Teda až po volbách, jasný. Budem opět všichni pospolu.Při vzpomínce na letošní jaro hledám číslo do Bohnic. Ani Chocholouškovi bych mé tři školkáče nepřála.

9.9.2021 v 13:39 | Karma: 42,71 | Přečteno: 6871x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Cestování s Českými dráhami? Únikovka pro otrlé!

Tak jsem si z Moravy vyjela do Prahy. S partou holek, navštívit kamarádku, jen tak na otočku, oslavit její narozeniny. Ráno tam, večer zpátky. Chtěly jsme se vyhnout D1, takže vlakem. Zážitek, který mi vydrží až do důchodu.

18.7.2021 v 22:54 | Karma: 47,33 | Přečteno: 20929x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Lesy chce předat mnichům bez soutěže. Smlouvu nachystal starosta předem

28. dubna 2024

Premium Mohlo to být jedno z rozhodnutí, jakých města jako osmitisícové Milevsko udělají ročně stovky....

Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky

28. dubna 2024  19:06

Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...

VIDEA TÝDNE: Potvrzený trest pro Feriho, živořící děti a Kobajašiho veleskok

28. dubna 2024  18:50

Soud v Praze tento týden potvrdil exposlanci Dominiku Ferimu tříletý trest za znásilnění. Strážníci...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 62
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 13080x
Lékařka a spisovatelka. Pracovala jako pediatrička v Baťově nemocnici ve Zlíně a následně na klinice v Německu. Nyní pečuje o malé pacienty v dětské léčebně v Luhačovicích. Spolupracuje s firmou HiPP, pro kterou píše články a brožury. V podcastech „Baby talk“ sdílí své zkušenosti s posluchači coby pediatrička a maminka v jednom. Narodila se jako jednovaječné dvojče a vdala se za muže, který má taktéž svou identickou kopii. Během tří let se jim postupně narodili tři synové. V roce 2018 byla čtenáři ONA Dnes zvolena Ženou roku. Dříve psala blogy, za které obdržela i několik ocenění, série nazvaná Já, doktorin vyšla knižně. Nyní se věnuje psaní beletrie, a to románů s thrillerovým nádechem (Zítřek ti nikdo neslíbil, Odbočka v lesích, Jiné místo)