Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Host do domu, dítě do ruky. A zkontrolovat, co si odnáší domů.

Tuhle jsem si zašla na návštěvu ke kamarádce.  Vzala jsem s sebou mé děti.  Kamarádka má taky děti. Přišla i má sestra. A její děti. Dost hukot, řeknu vám.

Ale mé děti vykazují v cizím prostředí docela prima vlastnost, a to zaujetí pro vlastní nerušenou hru. Doma tím netrpí, doma naopak důsledně ignorují veškeré mé snahy je nějak kolektivně zaujmout, či zábavnou formou edukovat.  Oni vlastně kašlou i na mé pracně vymyšlené, leč zcela obyčejné hry beze smyslu. Mají nutkavou potřebu vykonávat činnost přesně opačnou té, kterou jim přátelsky nabízím já. Když ukazuju, jak stavět kostky - oni je boří. Když velkoryse přistoupím ke hře na demolici - oni mě přeruší vrhem dalekým. Napadne mě házet s kostkami na cíl, třeba do bedny - oni bednu popadnou a utíkají s ní pryč. Řeknu vám, chvíli vás to baví, ale jako celodenní program nic moc. Kor denně.

U cizích ne. Na návštěvách mé děti mění své typické povahové rysy, v tichosti a klidu si prohlíží hračky (občas naprosto totožné s těmi, které máme doma) a soustředěně se samy baví. Já, zcela konsternovaná už z faktu, že sedím u stolu (jako dospělý člověk!) a míchám lžičkou horké kafe (bože, ano, to existuje!), je mlčky sleduju a přemýšlím, proč jsem kdy vůbec na té mé mateřské pobývala s dětmi doma, když jinde je tak krásně.

No, tak růžové to chození po návštěvách zas není, nebojte. Jednak - pět minut ticha nevěstívá zpravidla nic dobrého.

A potom - o balení a výletování už jsem kdysi psala. Můžete si to nakrásně naplánovat, třeba jako já, když jsem odjížděla s Jonášem do lázní. Svědomitě se zabalíte už večer, připravíte si pro jistotu seznam, usínáte s pocitem dokonalosti.  Ráno přebírají otěže děti, na to pamatujte.

Vykrámujou věci z tašek a roztahají je do všech koutů. Odmítají opustit nočník, tvrdí, že „ještě musí“ a přitom chtěj jen dokoukat pohádku v televizi. Prudí je obléct si to, co jste nachystala, a je veskrze jedno, co to je.  Když už svolí, a vy je do toho navlíknete, kydnou si na to snídani.

Ono snažit se někam dostat „na domluvený čas“ bez dětí, nebo s dětma, je dost podstatný rozdíl. V zimním období obzvlášť. Punčocháče, mikina, kombinéza, šála, čepice, boty. Sama v pantoflích poskakujete s dítětem v náručí sněhem k autu, přikurtujete ho do sedačky a - „mami, já chci čurat…“.

Taky je potřeba návštěvu vytitrovat na období, kdy nikdo ze zúčastněných nešíří bacily. Jako matka prvorodička úzkostlivě telefonujete předem a ujišťujete se o zdravotním stavu všech, se kterými přijdete do styku. Jako matka od vícero dětí se stáváte tou, která ležérně hlásí „u nás pohoda, všichni maj jen sopel…“.

Na té návštěvě, u toho kafe, jsme si povyměňovaly historky z našeho mateřského života, tedy z uplynulých let. Nevěřili byste, kolik toho mají matky společného. Těch vlastností, které se jinak u zdravých dospělých jedinců běžně nevyskytují.

Má sestra nám vyprávěla, jak před pár dny ztratila klíče. Jasně si prý vybavuje, že je zapomněla u tchýně, ta jí je hodila, zabalené v sáčku, z balkonu dolů, kde zapadly do kopky sněhu. Vyhrabala je, nesla si je domů, a tady prý její paměťová stopa končí. Netuší, jestli je použila, nebo jí otevřel bzučákem dveře manžel, ví jen to, že další den, při odchodu z domu,  klíče nikde. Procházela si v duchu všechny úkony, myšlenkové pochody, prohledala všechny kapsy, předsíň, dětský pokoj. Ten hlavně. Chápu. Když můj manžel nemohl najít klíče od auta, šla jsem téměř na jistotu do bedny s hračkama. Byly tam. Klíče v bedně, hračky v pračce. Nebo ponožky v hrnci, jako tuhle, když mi Jonáš asistoval při sundavání prádla ze sušáku.

S dětmi nacházíte věci na zcela nepochopitelných místech, avšak pokud jste sama matkou, zvláštní logikou prohledáváte tyto místa jako první.  Ovšem ne vždy.

Kamarádka nám chvíli po odchodu z návštěvy u ní psala, že postrádá malé plyšové mouchy. Prý jsou součástí nějaké společenské hry a docela by o ně ještě stála. Jestli bychom prošly kapsy v bundách.  Zodpovědně jsme zkontrolovaly i vlastní kabelky. Nic. Ale kamarádka se ozvala vzápětí. Mouchy nalezeny. Nastrkané v dírách pod kuchyňskou linkou. Kamarádka se omlouvala, prý se měla podívat rovnou, že jí to mělo být jasné. Matky rozumí.

A závěrem, vzpomínka na léto. To jsme byly takhle se sestrou na výletě v Praze, ona na rameni kabelu s notebookem.  Platíme u pokladny, ona hledá peněženku a z kabely vytáhne dálkový ovladač. Chvíli na něj kouká, a pak povídá: „ten hledám už dva měsíce…“ Poznamenala jsem, že k návštěvám si soukromý ovladač na televizi bere málokdo, ale kamarádka, ke které jedeme, to jistě ocení.

Ten ovladač mělo na svědomí jejich dítě, samozřejmě. Proto ho sestra podezřívala i tentokrát, s těma klíčema od domu. Hledala je ve všech možných skrýších tři dny. A pak dospěla k závěru, že je potřeba zapojit autopilota, který nad ní, vyčerpanou matkou, převzal kontrolu.  Šla tedy po těch třech dnech tam, kam denně nosívá věci v sáčku. Tedy do špajzu. Byly tam. Ty klíče.

Lepší, než je najít po pracím cyklu v myčce. Děti, no.

 

 

Autor: Kateřina Karolová | sobota 2.2.2019 21:37 | karma článku: 41,77 | přečteno: 7614x
  • Další články autora

Kateřina Karolová

Wellness pobyt v hotelu? Ne. Děsivá exkurze do jiného století.

Přála jsem si odpočinek na pár dní, dámský relax s mou sestrou. Vytouženou pauzu od pracovní a rodičovské role. Wellness, masáž a dobré jídlo. A tak jsem zapátrala, načež mi do oka padnul hotel s názvem Harmonie.

27.10.2023 v 8:00 | Karma: 45,08 | Přečteno: 16117x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část desátá (Pohotová pohodová pohotovost)

Milí budoucí lékaři, naděje naše. Chtěla bych vás seznámit se zákulisím pohotovosti. Jestli se nemůžete dočkat lékařské profese, bylo by fér vědět, čemu se chystáte upsat duši.

3.10.2021 v 21:51 | Karma: 42,54 | Přečteno: 8605x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Taky jste si přála malou princeznu a lítaj vám doma Páni kluci?

Nedávno jsem potkala holčičku jak z katalogu. Zapletené culíky, nehtíky na růžovo, opodál její těhotná maminka. Ptám se: „Co to bude?“ Prý zase holka, že si to tak s manželem naplánovali. To já taky. A mám tři kluky.

22.9.2021 v 7:30 | Karma: 40,60 | Přečteno: 3931x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Rodinná idyla za dob pandemie? S mými dětmi - leda ve snu.

Tak se prý blíží čtvrtá vlna. Vypadá to,že zavřou školy, školky, všechno. Teda až po volbách, jasný. Budem opět všichni pospolu.Při vzpomínce na letošní jaro hledám číslo do Bohnic. Ani Chocholouškovi bych mé tři školkáče nepřála.

9.9.2021 v 13:39 | Karma: 42,71 | Přečteno: 6869x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Cestování s Českými dráhami? Únikovka pro otrlé!

Tak jsem si z Moravy vyjela do Prahy. S partou holek, navštívit kamarádku, jen tak na otočku, oslavit její narozeniny. Ráno tam, večer zpátky. Chtěly jsme se vyhnout D1, takže vlakem. Zážitek, který mi vydrží až do důchodu.

18.7.2021 v 22:54 | Karma: 47,33 | Přečteno: 20927x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Co si, matko, napečeš, to si taky sníš!

Dřív jsem neměla příliš pochopení pro lidi, kteří selhávají v naprosto obyčejných situacích. Úklid dětského pokoje, ranní odchod z domu, smysluplný rodinný program, společná večeře. A pak jsem se stala matkou.

13.12.2020 v 19:59 | Karma: 45,08 | Přečteno: 13348x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Zakázali vám kvůli blbýmu viru zábavu? Netruchlete, má to řešení!

Nechtěla jsem psát o koronaviru, věřte mi, že ne. Ale dnes ráno na mě vyskočil tenhle článek a mě se po tom všem, co jsem zatím četla, udělalo tak fyzicky zle, že jsem to nemohla nechat být.

13.3.2020 v 10:04 | Karma: 48,24 | Přečteno: 32238x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

To nechcete zažít. Ani jako pacient, ani jako doktor. (Příběh 2. V zájmu alternativy)

Kdysi mi radil jeden starší kolega: „Nemějte mi to za zlé, ale vkročí-li do ordinace dětského lékaře matka s dítětem v šátku a jeřabinami okolo krku, je dobré, mít se na pozoru.“ Neberte mě za slovo, ale v něčem měl pravdu.

13.2.2020 v 21:46 | Karma: 48,24 | Přečteno: 54188x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

To nechcete zažít. Ani jako pacient, ani jako doktor. (Příběh 1.- magnetické kuličky)

Série blogů, ze které dnes zveřejňuji první část, je věnována příběhům, které se týkají dětského lékařství a skutečně se staly. Myslím, že je potřeba, aby se o tom vědělo. Třeba to někomu zachrání život.

20.1.2020 v 16:43 | Karma: 48,16 | Přečteno: 83298x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část devátá (Lékař může za všechno!)

Dostal se ke mně sdílený text jedné paní, která děkovala lékařům z Uherského Brodu. Chtěla je pochválit za velmi vstřícný a neobvyklý přístup. Moc milý text. Bohužel, předposlední odstavec celkový dojem dost podělal. Posuďte sami:

29.12.2019 v 15:27 | Karma: 43,06 | Přečteno: 17172x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Je to v akci, kup to!

Tohle celé, co vám teď povím, to se stalo před rokem. To jsem ještě byla některými zkušenostmi netknutá. Super výhodný dovoz z Číny šel tou dobou úplně mimo mě. Ale pak mě líznul. A stálo to za to.

25.11.2019 v 19:10 | Karma: 43,91 | Přečteno: 16354x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část osmá (Zastřel si své ptáče)

Občas mi napíše někdo, kdo objeví mé blogy a má potřebu to se mnou probrat. Většinou je to kolega z oboru. Nebo čerstvý medik. Medička. Ta mi napsala nedávno. Její zprávy mě docela zasáhly. A já vám řeknu proč.

26.10.2019 v 11:44 | Karma: 43,36 | Přečteno: 13985x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! - část sedmá (Roď doma a stěžuj si, na koho můžeš!)

Řekla bych, že se máme nějak moc dobře. My, jako společnost. Chtělo by to nouzi a nedostatek, abychom nějak víc docenili to, co pro nás minulé generace vytvořily. Třeba v tom zdravotnictví.

20.9.2019 v 18:32 | Karma: 46,24 | Přečteno: 12801x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Tímto prohlašuji punčocháčovou sezónu za zahájenou

Pokud jste v dětství podzim nesnášeli, staňte se matkou. Podzim dostane šanci převzít roli vašeho oblíbeného ročního období. Jako matky od dětí si podzim zamilujete. A já vám řeknu proč.

9.9.2019 v 19:17 | Karma: 39,32 | Přečteno: 4623x | Diskuse| Ona

Kateřina Karolová

Dudlík má tři rychlosti, víte to?

Dokud nejste matkou, nechávají vás v obchodech uličky, určené dětem, naprosto chladnými. Po porodu vás ovšem vaše pudy pudí (právě a pouze) směrem, kde se prodává dětské zboží. Blahopřeji, vítejte mezi námi.

28.5.2019 v 20:08 | Karma: 41,80 | Přečteno: 5590x | Diskuse| Ona

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část šestá (Piš, doktore, sekretářka je drahá.)

Každý doktor to jednoho dne pochopí – kdyby se nemusel starat o pacienty, měl by spoustu času vypsat veškerou dokumentaci. Jinak bída, furt ho ti pacienti ruší.

30.4.2019 v 7:00 | Karma: 42,57 | Přečteno: 7944x | Diskuse| Osobní

Kateřina Karolová

Na některé lidi si i odplivnout škoda

Ne každé dítě vznikne z lásky či nerozvážné rozkoše. Mnoho žen žije roky v domácím násilí,aniž to kdo tuší.Mnoho mužů využívá nátlaku právě přes děti, které jsou pro danou ženu to nejcennější,co má. Máš, ženská,víc dětí? Hanba ti!

13.4.2019 v 11:20 | Karma: 44,14 | Přečteno: 10133x | Diskuse| Osobní

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část pátá (Jsi lékař, tak služ, slouho!)

Dnes něco na téma služby. Ne každý totiž tuší, co si pod tím představit. A medik na škole, pro toho je představa nočních služeb zážitkem, kterého se nemůže dočkat. Nebojte, až se dočkáte, zážitek to bude. Malina, hoši, malina.

8.4.2019 v 14:07 | Karma: 47,57 | Přečteno: 28174x | Diskuse| Osobní

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část čtvrtá (Jak svět přichází o kadeřnice)

Přemýšlela jsem, jak popsat a vysvětlit život mladého lékaře, aby jeho situace byla srozumitelná širokému spektru lidí. Co takhle si místo doktora představit někoho jiného, třeba kadeřnici?

28.3.2019 v 7:00 | Karma: 45,22 | Přečteno: 14304x | Diskuse| Osobní

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! - část třetí (Zaplať školné a táhni!)

Jsem z nelékařské rodiny. Když jsem před 18-ti lety váhala, jestli se rozhodnout pro medicínu, neměl mě kdo varovat. Informací jsem měla asi tolik, kolik běžný člověk, co o doktořině slyší jen zprostředkovaně.

5.3.2019 v 20:02 | Karma: 46,74 | Přečteno: 23725x | Diskuse| Osobní
  • Počet článků 62
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 13080x
Lékařka a spisovatelka. Pracovala jako pediatrička v Baťově nemocnici ve Zlíně a následně na klinice v Německu. Nyní pečuje o malé pacienty v dětské léčebně v Luhačovicích. Spolupracuje s firmou HiPP, pro kterou píše články a brožury. V podcastech „Baby talk“ sdílí své zkušenosti s posluchači coby pediatrička a maminka v jednom. Narodila se jako jednovaječné dvojče a vdala se za muže, který má taktéž svou identickou kopii. Během tří let se jim postupně narodili tři synové. V roce 2018 byla čtenáři ONA Dnes zvolena Ženou roku. Dříve psala blogy, za které obdržela i několik ocenění, série nazvaná Já, doktorin vyšla knižně. Nyní se věnuje psaní beletrie, a to románů s thrillerovým nádechem (Zítřek ti nikdo neslíbil, Odbočka v lesích, Jiné místo)