Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část osmá (Zastřel si své ptáče)

Občas mi napíše někdo, kdo objeví mé blogy a má potřebu to se mnou probrat. Většinou je to kolega z oboru. Nebo čerstvý medik. Medička. Ta mi napsala nedávno. Její zprávy mě docela zasáhly. A já vám řeknu proč.

Ta osoba, a říkejme jí třeba Lucie, se mi poprvé ozvala začátkem letošního srpna. Prázdniny v plném proudu, Lucie prý náhodou objevila mé články o studiu medicíny, o tom, aby budoucí medici svůj krok zvážili (odkaz zde: https://karolova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=700946 ). První zpráva vyslaná mým směrem byla plná bezmezného nadšení, které zachvátí každého, kdo s hrstkou ostatních pokoří přes 2.500 uchazečů a stane se tím vyvoleným, který smí studovat na lékařské fakultě. Zároveň byla zpráva i směsicí obav z reality. Zprávy, v lehce poupravené verzi (vzhledem k zachování anonymity) publikuji s autorčiným svolením:

LUCIE:

Zdravím. O přijetí na medicínu jsem usilovala 3 roky, z toho až ten třetí pokus vyšel a byla jsem z toho víc než unešená. Už mám nakoupené Číháky, dostala jsem od maminky za přijímačky fonendoskop, mám spoustu materiálů a děsně se těším, ale po přečtení vašeho článku se mi opravdu udělalo nevolno. Nikdy jsem asi nechtěla nic víc, než tohle, ale vážně jsem se vykašlala relativně pohodového studia na jiné výšce, které mě ani trochu nenaplňovala, abych si splnila sen, který mi má totálně "zničit život" ? Já si totiž stále říkám, že raději "odtrpim" pár let, když pak budu dělat něco tak úžasného, co mne bude bavit a budu se mít dobře. Možná to ale opravdu vidím zatím moc růžově. Na druhé straně je přece skvělé mít ve své práci koníčka, ne? To je to vážně tak zlé..?

Co na to říct? Píše si s vámi budoucí nová naděje českého zdravotnictví. Plná nadšení a chuti, díky za každou duši. Nalijme jí čistého vína a popřejme jí zdar a sílu:

JÁ:

Vidím se ve Vás. Taky jsem byla unešená a děsně se těšila. A samozřejmě jsem si to studium i užívala, přišlo mi to od začátku nesmírně vzrušující…Ale ve výsledku, teď zpětně, opravdu vidím, že jsem obětovala kus svého života, nesmírně cenný kus života, který už mi nikdo nikdy nevrátí…budete trávit hodiny a hodiny zavřená v pokoji nad hromadou knih, nebude to brát konce. A pak, když přijdete do zaměstnání a uvidíte, že to pokračuje, že je české zdravotnictví opravdu založené na solidaritě českých doktorů, co všechno se od vás vyžaduje, jakou musíte mít kvalifikaci a zodpovědnost, jak vás navzdory tomu veřejnost vnímá, jak vás zaměstnavatel podhodnocuje, využívá, zneužívá, jak kvůli zrůdnosti systému ohrožujete životy jiných lidí i ten svůj, a to bez možnosti to nějak ovlivnit, je to prostě k pláči…

Ale moc vám přeju to nadšení, mám radost, že bude mít ČR novou doktorku a pevně doufám, že se vám bude líbit:)

Lucie poděkovala a rozloučila se.

Skončilo léto, začal podzim a brány pekla (tedy medicíny) se otevřely. Po třech týdnech mi od Lucie přišla další zpráva:

LUCIE:

Dobrý den. Chci vám jen říct, že váš článek byl víc než pravdivý. Nic horšího, než zničit si život studiem medicíny, jsem udělat nemohla. Cítím se ponížená, že se nehodím ani na hnůj. I přesto, že makám jak šroubek. Promiňte za pesimistickou zprávu, ale už vám aspoň malinko rozumím

Zaujala mě to a zeptala jsem se na podrobnosti. Lucie mi místo psaného textu poslala namluvené zprávy. Líp se jí nejspíš formulovaly myšlenky. Hlas, těsně na prahu dospělosti, a obsah, ze kterého mrazí:

Nastoupila jsem v půlce září a byla jsem úplně nadšená. Všechny ty přednášky…skvělé…i ti vyučující… jsou úplně úžasní. Chtějí v nás probudit zájem, zajímavě se nám to snaží podat, i nad rámec…nadchnout nás pro obor. Vedení se s námi vše snaží řešit…. Jenže…všechno tohle nadšení zmizelo po pár hodinách z anatomie. Cvičení má trvat od 15.do 18.hod, my v té škole pravidelně sedíme tak do 19., i do půl osmé… Pan doktor, co nás učí, velmi, ale velmi rychle vykládá látku, kterou by prostě v takovémto tempu nepobral vůbec nikdo. Pak nás vezme na pitevnu, kde to nechá všechno ukázat praktikanta ze třetího ročníku, sám jde pryč… A pak nás jde pan doktor zkoušet. A zkouší takovým způsobem, že jsou z něho všichni úplně na kaši. První hodinu nám řekl: „budu vás každý týden zkoušet…každého…budu na vás klečet…jedničky nedávám, dvojky nedávám. To byste museli publikovat…“ 

Když někdo něco řekne správně, tak ho utře, že si to určitě tipnul, že to přece nemohl vědět. Trojky dostávají jen ti nejvíc našprtaní borci, kteří se učí dvě kapitoly dopředu. Mě třeba první hodinu zkoušel na páteř, to jsem celkem uměla, všechno jsem mu řekla a on mi říká: „dobře, takže vědělas to všecko, takže za čtyři, sedni si“.

Moje druhé zkoušení bylo z karpálních kostí. Měla jsem je poskládat a popsat. Přidala jsem i popis ligament, i když jsem je ještě nemusela vědět. A on se mě pak zeptal, která je to ruka, jestli pravá, nebo levá. A já jsem se na to podívala, na moment jsem zaváhala, abych se zorientovala, čili jsem neodpověděla hned a on mi řekl: „takže za pět, neumíš to, vypadni!...“

Moje třetí zkoušení probíhalo už na pitevně, kde jsme probírali horní končetinu, svaly a kosti. Svaly jsem mu řekla, ale dva jsem si popletla, tak on tu ruku hodil pryč a vytáhl krabici s kostníma úlomkama, které jsem mu už bez problémů všechny řekla správně. A on se na mě podíval, tak se jako zasmál a říká: „no, ty svaly jsi vůbec neuměla, vypadni, za pět…“

No a moje poslední zkoušení už bylo na svaly, kosti, cévy a nervy horní končetiny, kdy já jsem se to teda opravdu pečlivě učila a celý týden jsem strávila na pitevně a nedělala jsem nic jiného, než že jsem drtila tu anatomii. Při zkoušení se mi smál, když se mi klepala pinzeta v ruce, řekla jsem mu, že mám z něj strach. Pak se mě zeptal na plexus cervicalis (krční pleteň nervů). Řekla jsem mu, že se omlouvám, ale že jsme se měli učit cévy a nervy paže, že umím plexus brachialis (pažní pleteň nervů). Omlouvám se. A on na mě začal křičet, na té pitevně, že jsem se na to doslova „vysrala“, že mám „vypadnout“, že mám „za pět“…

A takhle on nás ponižuje pravidelně. Všechny. On po nás takovým způsobem šlape. Neustále nám dává najevo, jak se nehodíme ani na hnůj, že jsme hloupí, směje se, když něco nevíme, nadává, že se vůbec neučíme, že na té škole nemáme co dělat…Přijde mi to, jak psychickej teror. Já když jdu do školy a představím si, že tam tenhle člověk není, tak jsem absolutně bez problémů a tu školu miluju.

Mě vůbec nevadí, že je ten člověk přísnej, že toho chce hodně, že nás každý týden zkouší, to nikomu z nás nevadí, to je naopak v pořádku. Mě vadí, že mi ten člověk hnusí něco, co mně baví, co chci opravdu dělat.

Vědomostně jsme na tom sice mnohem líp, než kolegové z ostatních tříd, ale za jakou cenu? Za cenu strachu a ponížení. Já umím makat i pod vlivem pozitivní motivace. To ostatně všichni. Jsme tam, protože chceme, nikdo nás do toho nenutí.

Mám strach z toho, že tohle je teprve prvák, první semestr, co přijde potom? Že takových lidí, jako on, potkám mraky, během studia i po něm a nejsem schopná se s tím vyrovnat.

Z toho posledního cvičení jsem odcházela v slzách, že položím Isic na studijní a odcházím z téhle školy. I přesto, kolik mi to dalo úsilí, jak strašně jsem se nadřela se na tu školu dostat, a jak moc to chci, chtěla jsem se na to vykašlat.

Ted nás připravil na to, že zápočtové zkoušení u něj na první pokus udělají jen 4 lidi a opravný termín bude 31.prosince… A já tomu i věřím.

Ten člověk je čistý zlo a já si s tím neumím poradit. Dělá si před námi z pacientů srandu, vysmívá se tomu, že mu někdo přišel poděkovat se slzama v očích. Je mi zle z toho, jak může tenhle člověk dělat medicínu, a ještě navíc učit studenty, kteří by, nedejbože, mohli být jednou stejní, jako on.

Tak. Čistý zlo. Teď těžko říct, jak moc černou duši tohohle kolegy zformovaly roky ve zdravotnictví, a za co si může sám. Čímž nežádám o slitování, jen nabízím podnět k zamyšlení.

Jistě je tenhle doktor výjimkou. Doufejme. Vždyť Hajská se přece může vyskytnout už na základce.

Chtěla jsem tentokrát blogem poukázat na to, že během vysněné cesty za doktorským snem musíte očekávat i střelbu do vlastních řad. Takhle si my, doktoři, hýčkáme ptáčata v hnízdě.

Medici, do lavic, budem vás potřebovat.

 

Autor: Kateřina Karolová | sobota 26.10.2019 11:44 | karma článku: 43,36 | přečteno: 13985x
  • Další články autora

Kateřina Karolová

Wellness pobyt v hotelu? Ne. Děsivá exkurze do jiného století.

Přála jsem si odpočinek na pár dní, dámský relax s mou sestrou. Vytouženou pauzu od pracovní a rodičovské role. Wellness, masáž a dobré jídlo. A tak jsem zapátrala, načež mi do oka padnul hotel s názvem Harmonie.

27.10.2023 v 8:00 | Karma: 45,08 | Přečteno: 16121x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část desátá (Pohotová pohodová pohotovost)

Milí budoucí lékaři, naděje naše. Chtěla bych vás seznámit se zákulisím pohotovosti. Jestli se nemůžete dočkat lékařské profese, bylo by fér vědět, čemu se chystáte upsat duši.

3.10.2021 v 21:51 | Karma: 42,54 | Přečteno: 8608x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Taky jste si přála malou princeznu a lítaj vám doma Páni kluci?

Nedávno jsem potkala holčičku jak z katalogu. Zapletené culíky, nehtíky na růžovo, opodál její těhotná maminka. Ptám se: „Co to bude?“ Prý zase holka, že si to tak s manželem naplánovali. To já taky. A mám tři kluky.

22.9.2021 v 7:30 | Karma: 40,60 | Přečteno: 3933x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Rodinná idyla za dob pandemie? S mými dětmi - leda ve snu.

Tak se prý blíží čtvrtá vlna. Vypadá to,že zavřou školy, školky, všechno. Teda až po volbách, jasný. Budem opět všichni pospolu.Při vzpomínce na letošní jaro hledám číslo do Bohnic. Ani Chocholouškovi bych mé tři školkáče nepřála.

9.9.2021 v 13:39 | Karma: 42,71 | Přečteno: 6869x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Cestování s Českými dráhami? Únikovka pro otrlé!

Tak jsem si z Moravy vyjela do Prahy. S partou holek, navštívit kamarádku, jen tak na otočku, oslavit její narozeniny. Ráno tam, večer zpátky. Chtěly jsme se vyhnout D1, takže vlakem. Zážitek, který mi vydrží až do důchodu.

18.7.2021 v 22:54 | Karma: 47,33 | Přečteno: 20927x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  18:07

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

25. dubna 2024

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 62
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 13080x
Lékařka a spisovatelka. Pracovala jako pediatrička v Baťově nemocnici ve Zlíně a následně na klinice v Německu. Nyní pečuje o malé pacienty v dětské léčebně v Luhačovicích. Spolupracuje s firmou HiPP, pro kterou píše články a brožury. V podcastech „Baby talk“ sdílí své zkušenosti s posluchači coby pediatrička a maminka v jednom. Narodila se jako jednovaječné dvojče a vdala se za muže, který má taktéž svou identickou kopii. Během tří let se jim postupně narodili tři synové. V roce 2018 byla čtenáři ONA Dnes zvolena Ženou roku. Dříve psala blogy, za které obdržela i několik ocenění, série nazvaná Já, doktorin vyšla knižně. Nyní se věnuje psaní beletrie, a to románů s thrillerovým nádechem (Zítřek ti nikdo neslíbil, Odbočka v lesích, Jiné místo)