Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Fungujete jako žena na mateřské? Tak to už jste bezpochyby odhodila růžové brýle.

Jestli jste si mateřskou ještě nikdy neprošla, rozumím vám. Byla jsem na tom podobně. Dokud nemáte děti, máte dojem, že jste unavená. Hrozně unavená z práce. Na mateřské zjistíte, že jste byla naivní. Fakt naivní.

Když jsem ještě neměla děti a chodila do práce, vracela jsem se domů příšerně vyčerpaná. Alespoň jsem si to tehdy myslela. I když jsem se nemusela o nikoho starat, a odpoledne mě čekal jen vlastní program, připadala jsem si pokaždé ty první minuty po návratu domů úplně nepoužitelná. Říkala jsem si tehdy, jak skvělé by bylo, kdyby mi někdo nachystal jídlo a chvíli po mě nic nechtěl, ani na mě nemluvil. Vybavuju si, že jsem se tehdy zařekla, že si tenhle pocit budu pamatovat, a až budu jednou na té mateřské, že budu manželovi po příchodu domů dopřávat zasloužený klid. Odnesla jsem si z tohohle životního období doslova fyzický soucit s pracujícími muži, kteří nemají možnost si odpočinout na mateřské dovolené. Řekla bych, že se ve mně tehdy začaly formovat vlastnosti dokonalé manželky. Vize mé budoucnosti, tedy doby, kdy budeme mít s partnerem děti a budeme rodina, vypadaly asi takhle:

Manžel odejde ráno do práce, já si den uspořádám přesně podle sebe. Pestrá snídaně, pak hry s dětmi v pokoji zalitým sluncem, nebo přímo na zahradě, na čerstvém vzduchu.

Zdravý oběd, polední klid u pohádky, v mezidobí pár nezbytností, které mě jako ženu na mateřské budou samozřejmě naplňovat. Díky mě se z domu stane domov. Prádlo bude vonět tak nějak líp, než kdekoliv jinde.  Podlahy se budou lesknout, přesně tak, jako v reklamách. Vždyť - kdy jindy, než na mateřské dovolené, budu mít tolik času být doma a všechno stihnout. Všemu bude vládnout řád a pořádek. Budu krásnější, než kdykoliv předtím, nebudu se přece honit celý den v práci, jako dřív.  Budu na sebe mít čas celý den. Až se odpoledne bude manžel vracet z práce, dýchne na něj pohoda a klid, přesně tak, jak jsem si to vždycky přála. Dopřeju manželovi oddych po práci, pomlčím o negativech, a když už na něj promluvím, tak jen o tom, co se dětem povedlo. Odpoledne strávíme nějakou krásnou rodinnou akcí a večer…No večer uspíme děti a budem se mít pro sebe, jako dřív, ne? Jo, takhle nějak to dokonce psali i v nějakém článku. Nepamatuju si, jak se jmenoval, ale četla jsem ho určitě v době, kdy jsem na mateřské ještě nebyla. Kdy jsem jen zažívala ty chvíle vyčerpání po práci a byla přesvědčená, že nic horšího už mě čekat nemůže.

 Dobře, teď ta moje mateřská realita.

Je ráno. Dům jeví známky opotřebovanosti (proboha, žijem v něm teprve tři roky!!! Jak bude vypadat třeba za deset let?!), ale na první pohled je celkový stav ucházející. Bodejť by ne, do noci jsem uklízela, protože-co nestihnu vyřídit bez dětí, to druhý den nestihnu vůbec. Ne, připravovat s dětma snídani v kuchyni, kde se válí zbytky od večeře, fakt nechcete. Takže to děláte v mezidobí, kdy všechno utichne. Což je pozdní (mnohdy velmi pozdní) večer. Odcházíte spát jako poslední, ale máte ze sebe radost, ráno se vám bude do takového prostředí dobře vstávat.

Manžel odchází a vše je na svém místě. Tedy tak, jak je zvyklý on, a také všichni ostatní muži, a pak také ženy, které ještě neprošly peklem zvaným mateřská dovolená.

Ta začíná okamžikem, kdy se vzbudí děti. Vzhled a stav jednotlivých místností se rapidně mění. Můžete dle toho dokonce sledovat, kudy děti už proběhly.

V počátcích své mateřské kariéry jste fascinovaná rychlostí, jakou se vaše okolí mění. I když vykonáváte uklízecí manévry s efektivností, jakou byste do sebe do té doby nebyla bývala řekla, bývá to marné. Občas máte dojem, že se hýbe samo prostředí, zatímco děti setrvávají v relativně statické pozici. Například když je voláte k jídlu a oni zírají na pohádku v televizi.

Některé části domu poznáváte jen podle pevných součástí vybavení. Třeba taková koupelna. V období před dětmi se v takovém stavu nikdy nenacházela. A teď takhle vypadá denně. Nejvíc vás na tom děsí, že jste jí do současné podoby uvedla sama. Sušíte tam pokydané oblečení, hadry, kterýma jste utřela zbytky jídla ze země, poslintané plenky, počuraný podsedák. Taky jste tam odhodila manželovo triko, co se válelo na židli, a odkopla botu, co se vám připletla do cesty. Hračky na zemi nejspíš opadaly z toho dítěte, kterému jste do koupelny odběhla vyměnit plenku.

Ten pohled na tohle všechno vás deptá. Deptá vás vaše staré já, které se kdysi vracelo z práce a bylo přesvědčené, že si potřebuje odpočinout. Stejně jako manžel, který po příchodu domů očekává klid, mír a pohodu.

I když doma za manžela nemáte žádného despotu, stejně vám to nedá se na to všechno vykašlat a nechat to tak jak je. Trávíte svou báječnou vysněnou dovolenou tím, že se snažíte přetransformovat jednotlivé místnosti do původní podoby, i když je vám jasné, že je to zcela zbytečná práce. Přejete si mít to pod kontrolou, než se manžel vrátí z práce. Protože - vždyť se přece jen staráte o děti, to se dá zvládnout levou zadní. Vlastně pravou přední, v té levé totiž neustále poponášíte některé ze řvoucích dětí. A tak, jak se blíží doba návratu manžela, ustává mejdan, a tak nějak se vám daří vaši misi splnit. Pomalu...

...se z té sluje stává domov. A manžel přichází domů, aniž by tušil, co proběhlo v mezidobí.

Ne, nezvládnete to takhle denně, nebojte. Vaše děti se o to postarají. Často se tohle všechno odehrává jen ve vašich představách. To, co chcete, bývá dočista jiné. Realita na mateřské je krutá.  Ale užijte si jí, ty děti za to stojí.

 

Autor: Kateřina Karolová | neděle 29.7.2018 7:00 | karma článku: 42,95 | přečteno: 7508x
  • Další články autora

Kateřina Karolová

Wellness pobyt v hotelu? Ne. Děsivá exkurze do jiného století.

Přála jsem si odpočinek na pár dní, dámský relax s mou sestrou. Vytouženou pauzu od pracovní a rodičovské role. Wellness, masáž a dobré jídlo. A tak jsem zapátrala, načež mi do oka padnul hotel s názvem Harmonie.

27.10.2023 v 8:00 | Karma: 45,08 | Přečteno: 16117x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část desátá (Pohotová pohodová pohotovost)

Milí budoucí lékaři, naděje naše. Chtěla bych vás seznámit se zákulisím pohotovosti. Jestli se nemůžete dočkat lékařské profese, bylo by fér vědět, čemu se chystáte upsat duši.

3.10.2021 v 21:51 | Karma: 42,54 | Přečteno: 8605x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Taky jste si přála malou princeznu a lítaj vám doma Páni kluci?

Nedávno jsem potkala holčičku jak z katalogu. Zapletené culíky, nehtíky na růžovo, opodál její těhotná maminka. Ptám se: „Co to bude?“ Prý zase holka, že si to tak s manželem naplánovali. To já taky. A mám tři kluky.

22.9.2021 v 7:30 | Karma: 40,60 | Přečteno: 3931x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Rodinná idyla za dob pandemie? S mými dětmi - leda ve snu.

Tak se prý blíží čtvrtá vlna. Vypadá to,že zavřou školy, školky, všechno. Teda až po volbách, jasný. Budem opět všichni pospolu.Při vzpomínce na letošní jaro hledám číslo do Bohnic. Ani Chocholouškovi bych mé tři školkáče nepřála.

9.9.2021 v 13:39 | Karma: 42,71 | Přečteno: 6869x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Cestování s Českými dráhami? Únikovka pro otrlé!

Tak jsem si z Moravy vyjela do Prahy. S partou holek, navštívit kamarádku, jen tak na otočku, oslavit její narozeniny. Ráno tam, večer zpátky. Chtěly jsme se vyhnout D1, takže vlakem. Zážitek, který mi vydrží až do důchodu.

18.7.2021 v 22:54 | Karma: 47,33 | Přečteno: 20927x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Co si, matko, napečeš, to si taky sníš!

Dřív jsem neměla příliš pochopení pro lidi, kteří selhávají v naprosto obyčejných situacích. Úklid dětského pokoje, ranní odchod z domu, smysluplný rodinný program, společná večeře. A pak jsem se stala matkou.

13.12.2020 v 19:59 | Karma: 45,08 | Přečteno: 13348x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Zakázali vám kvůli blbýmu viru zábavu? Netruchlete, má to řešení!

Nechtěla jsem psát o koronaviru, věřte mi, že ne. Ale dnes ráno na mě vyskočil tenhle článek a mě se po tom všem, co jsem zatím četla, udělalo tak fyzicky zle, že jsem to nemohla nechat být.

13.3.2020 v 10:04 | Karma: 48,24 | Přečteno: 32238x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

To nechcete zažít. Ani jako pacient, ani jako doktor. (Příběh 2. V zájmu alternativy)

Kdysi mi radil jeden starší kolega: „Nemějte mi to za zlé, ale vkročí-li do ordinace dětského lékaře matka s dítětem v šátku a jeřabinami okolo krku, je dobré, mít se na pozoru.“ Neberte mě za slovo, ale v něčem měl pravdu.

13.2.2020 v 21:46 | Karma: 48,24 | Přečteno: 54188x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

To nechcete zažít. Ani jako pacient, ani jako doktor. (Příběh 1.- magnetické kuličky)

Série blogů, ze které dnes zveřejňuji první část, je věnována příběhům, které se týkají dětského lékařství a skutečně se staly. Myslím, že je potřeba, aby se o tom vědělo. Třeba to někomu zachrání život.

20.1.2020 v 16:43 | Karma: 48,16 | Přečteno: 83298x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část devátá (Lékař může za všechno!)

Dostal se ke mně sdílený text jedné paní, která děkovala lékařům z Uherského Brodu. Chtěla je pochválit za velmi vstřícný a neobvyklý přístup. Moc milý text. Bohužel, předposlední odstavec celkový dojem dost podělal. Posuďte sami:

29.12.2019 v 15:27 | Karma: 43,06 | Přečteno: 17172x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Je to v akci, kup to!

Tohle celé, co vám teď povím, to se stalo před rokem. To jsem ještě byla některými zkušenostmi netknutá. Super výhodný dovoz z Číny šel tou dobou úplně mimo mě. Ale pak mě líznul. A stálo to za to.

25.11.2019 v 19:10 | Karma: 43,91 | Přečteno: 16354x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část osmá (Zastřel si své ptáče)

Občas mi napíše někdo, kdo objeví mé blogy a má potřebu to se mnou probrat. Většinou je to kolega z oboru. Nebo čerstvý medik. Medička. Ta mi napsala nedávno. Její zprávy mě docela zasáhly. A já vám řeknu proč.

26.10.2019 v 11:44 | Karma: 43,36 | Přečteno: 13985x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! - část sedmá (Roď doma a stěžuj si, na koho můžeš!)

Řekla bych, že se máme nějak moc dobře. My, jako společnost. Chtělo by to nouzi a nedostatek, abychom nějak víc docenili to, co pro nás minulé generace vytvořily. Třeba v tom zdravotnictví.

20.9.2019 v 18:32 | Karma: 46,24 | Přečteno: 12801x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Tímto prohlašuji punčocháčovou sezónu za zahájenou

Pokud jste v dětství podzim nesnášeli, staňte se matkou. Podzim dostane šanci převzít roli vašeho oblíbeného ročního období. Jako matky od dětí si podzim zamilujete. A já vám řeknu proč.

9.9.2019 v 19:17 | Karma: 39,32 | Přečteno: 4623x | Diskuse| Ona

Kateřina Karolová

Dudlík má tři rychlosti, víte to?

Dokud nejste matkou, nechávají vás v obchodech uličky, určené dětem, naprosto chladnými. Po porodu vás ovšem vaše pudy pudí (právě a pouze) směrem, kde se prodává dětské zboží. Blahopřeji, vítejte mezi námi.

28.5.2019 v 20:08 | Karma: 41,80 | Přečteno: 5590x | Diskuse| Ona

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část šestá (Piš, doktore, sekretářka je drahá.)

Každý doktor to jednoho dne pochopí – kdyby se nemusel starat o pacienty, měl by spoustu času vypsat veškerou dokumentaci. Jinak bída, furt ho ti pacienti ruší.

30.4.2019 v 7:00 | Karma: 42,57 | Přečteno: 7944x | Diskuse| Osobní

Kateřina Karolová

Na některé lidi si i odplivnout škoda

Ne každé dítě vznikne z lásky či nerozvážné rozkoše. Mnoho žen žije roky v domácím násilí,aniž to kdo tuší.Mnoho mužů využívá nátlaku právě přes děti, které jsou pro danou ženu to nejcennější,co má. Máš, ženská,víc dětí? Hanba ti!

13.4.2019 v 11:20 | Karma: 44,14 | Přečteno: 10133x | Diskuse| Osobní

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část pátá (Jsi lékař, tak služ, slouho!)

Dnes něco na téma služby. Ne každý totiž tuší, co si pod tím představit. A medik na škole, pro toho je představa nočních služeb zážitkem, kterého se nemůže dočkat. Nebojte, až se dočkáte, zážitek to bude. Malina, hoši, malina.

8.4.2019 v 14:07 | Karma: 47,57 | Přečteno: 28174x | Diskuse| Osobní

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část čtvrtá (Jak svět přichází o kadeřnice)

Přemýšlela jsem, jak popsat a vysvětlit život mladého lékaře, aby jeho situace byla srozumitelná širokému spektru lidí. Co takhle si místo doktora představit někoho jiného, třeba kadeřnici?

28.3.2019 v 7:00 | Karma: 45,22 | Přečteno: 14304x | Diskuse| Osobní

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! - část třetí (Zaplať školné a táhni!)

Jsem z nelékařské rodiny. Když jsem před 18-ti lety váhala, jestli se rozhodnout pro medicínu, neměl mě kdo varovat. Informací jsem měla asi tolik, kolik běžný člověk, co o doktořině slyší jen zprostředkovaně.

5.3.2019 v 20:02 | Karma: 46,74 | Přečteno: 23725x | Diskuse| Osobní
  • Počet článků 62
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 13080x
Lékařka a spisovatelka. Pracovala jako pediatrička v Baťově nemocnici ve Zlíně a následně na klinice v Německu. Nyní pečuje o malé pacienty v dětské léčebně v Luhačovicích. Spolupracuje s firmou HiPP, pro kterou píše články a brožury. V podcastech „Baby talk“ sdílí své zkušenosti s posluchači coby pediatrička a maminka v jednom. Narodila se jako jednovaječné dvojče a vdala se za muže, který má taktéž svou identickou kopii. Během tří let se jim postupně narodili tři synové. V roce 2018 byla čtenáři ONA Dnes zvolena Ženou roku. Dříve psala blogy, za které obdržela i několik ocenění, série nazvaná Já, doktorin vyšla knižně. Nyní se věnuje psaní beletrie, a to románů s thrillerovým nádechem (Zítřek ti nikdo neslíbil, Odbočka v lesích, Jiné místo)