Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nuda na mateřské

Pokud uslyšíte nějakou matku stěžovat si na NUDU, nejedná se o význam, který si pod tímhle slovem představujete. Jde jen o špatnou definici. Nejspíš proto,že matky na mateřské už nejsou z nudy schopné ani vyplodit jasnou myšlenku.

Když jsem byla poprvé těhotná, tedy tenkrát, kdy jsem měla na mateřství (a mateřskou) zcela jiný náhled, tak jsem si zajela na návštěvu za kamarádkou, která už jedno dítě měla. Vzpomínám si, jak jsem seděla za stolem, nohy pohodlně natažené před sebou. V jedné ruce bylinkový čaj, tou druhou jsem bezděky hladila bříško a trochu konsternovaně sledovala kamarádčino dítě přede mnou. Sedělo v jídelní židličce, v ruce žmoulalo borůvkovou buchtu, střídavě si jí zkoumavě prohlíželo, střídavě se s ní strefovalo do pusy. No spíš si s ní hrálo. Plácalo piškotem všude okolo a borůvky cíleně matlalo po jídelní židličce. Bezděky jsem držela stranou své čisté těhotenské kalhoty a sledovala úkosem kamarádku, která zcela nevzrušeně míchala lžičkou svoje kafe. Měla jsem nutkání zachytávat odpadající kusy jídla, a taky potřebu tu situaci nějak usměrnit, ale nebyla jsem si jistá, jak moc by se to kamarádky dotklo. Jedním uchem jsem při tom poslouchala její vyprávění o tom, jakým rozčarováním pro ní mateřská je. Že je to furt dokola. Pořád to samé, přebalit, uvařit, nakrmit, uklidit, pohrát si, uspat. Hrozně se prý doma nudí. I když už jsem v tu dobu byla nějaký ten týden mimo pracovní zápřah, ještě stále ze mě nestačil vyprchat ten adrenalin, který jsem v práci denně zažívala. Nepřála jsem si tehdy nic jiného, než vypadnout někam mimo a chvíli nedělat vůbec nic. Maximálně řešit problémy typu – vyperu tudle pračku na 40´nebo na 60´? Vytřu přípravkem s vůní citrusů, nebo svěžího vánku? Začtu se do knížky, nebo do časopisu?...

Představa, že bych snad měla nárok se i nudit, mě naplňovala zvláštním vzrušením a porodu jsem se skoro nemohla dočkat. Budu se nudit tak, že si to našetřím na dalších několik budoucích pracovních let, slibovala jsem si tenkrát. Plánovala jsem si, jak si na té mateřské v poklidu dokončím veškeré činnosti, na které mi po práci nikdy nezbylo dost času. Budu přece celý den doma. Je toho tolik, na co se těším.  A pokud přece jen ta nuda na mateřské přijde a bude k nepřežití, zaspím jí. Ani mě nenapadne si na nějakou nudu stěžovat. Už aby tady ta mateřská byla…

Ne, buďte v klidu. Taky nechápu, jak jsem si vůbec někdy mohla něco takového myslet. Ale beru to jako karmu. Jsem schopná vžít se díky tomu do pocitů muže, který přijde domů vyčerpaný z práce a vypustí směrem k mé strhané trosce něco ve stylu: „není jak matce na mateřské“, případně „z čeho jsi tak unavená, však se staráš jen o děti, ne?“…Je to na zabití, ale zabte ho, když jste si ještě před pár měsíci mysleli to samé.

Přátelé, vy, kteří děti nemáte, nebo vy, kteří je máte, ale nejste s nimi doma 24 hodin denně. Věřte mi, klasické slovo NUDA ve spojitosti s mateřstvím neexistuje. Ta jiná nuda, ta na mateřské, spočívá v jednotvárnosti. Každý den je stejný. Ne proto, že byste snad nebyli schopní vymyslet si jiný program. Ale proto, že se k jinému programu prostě nedostanete. Tedy ne tak, jak jste byli doposud zvyklí. Vše, co začnete dělat, bude několikrát přerušeno, žádnou činnost nedokončíte na první nádech. A to je to, co vás tak ubíjí. Zoufale byste CHTĚLI dělat něco jiného, ale pod taktovkou vašeho dítěte vaší veškerou energii spotřebuje snaha o to, aby se to všechno okolo vás nezhroutilo.

Například, je ráno, už  teda docela dlouho, na váš vkus. Už byste se totiž docela rádi odprostili od myšlenky, že je potřeba udělat snídani, když ještě stále honíte polonahé dítě s plenkou v ruce.

Pak je odpoledne. Natřikrát uspáváte dítě. Nechce se mu. Vám naopak strašně. Ale to sem nepatří. Napočtvrté uspávání vzdáte. I za cenu, že víte, že dítě bude celé odpoledne nevrlé, usne navečer a probudí se před půlnocí. Jo, když jsem ještě to dítě neměla, vštěpovala jsem těm nešťastným matkám, že je potřeba vytvořit režim. Teď už to vím. Rady o tom, co byste jako rodič měli dělat, jsou od lidí, kteří děti nemají, naprosto zcestné.

Nastává večer. Nějak jste tu celodenní nudu přežili. Zbývá vám už jen dítě umýt, vyčistit zuby, převléct, uspat, uklidit koupelnu, pověsit mokré ručníky, vymýt vaničku, osušit hračky, vyvětrat, znovu jít dítě uspat...A pak, pak možná budete mít konečně čas na tu svojí nudu. Tedy na tu, co znáte z vašeho minulého života. Nebojte, nedostane se k ní. Vždycky se najde zábava, se kterou nepočítáte, ale dítě vám jí nečekaně připraví. Třeba jako tuhle-než jsem se otočila pro suchý ručník, dítě převrátilo kýbl s vodou. A tak po druhém kole večerního uspávání ještě vytírání koupelny...

Kmitáte v neustálé ztrátě a fungujete v pohotovostním režimu. Veškerý váš čas, který máte k dispozici, (a počítám i noční hodiny, v běžném životě věnované spánku) zaberou dokolečka se opakující činnosti, které po několika měsících sice zvládáte i poslepu, klidně i efektivněji, ale jakoby bez zřejmého výsledku. Nabalují se na ně totiž nové a nové povinnosti, konec vám přijde v nedohlednu. Hlavou vám denně běží minimálně dvacet činností, které je potřeba udělat (připravit jídlo, dát prát pračku, vyndat myčku, vysát, vytřít, pověsit prádlo, vyžehlit, objednat přes internet plenky, případně zajet na nákup…), dalších dvacet, které byste chtěli dělat (učesat se, nasnídat se, převléct se z pyžama…), jenže na mateřské běží hodina za hodinou ve víru nezbytných, leč naprosto marných činností. Provádíte je dokolečka dokola, ale jsou paradoxně vidět jen tehdy, pokud je neuděláte.

Vaší nudu vám dá dítě sežrat. Nechce se přebalovat, nechce se oblíkat,  nechce jíst, ani se učit chodit na nočník. Bude po vás házet kartáčkem na zuby a plivat léky proti horečce. Bude do vás kopat, když se budete snažit navléct na něj teplé punčocháče a ohánět se, když mu budete chtít otřít nudli u nosu. Bude s váma bojovat a přetahovat se, často jen tak z vlastní nudy. Nebo proto, aby ta vaše nuda nebyla tak nudná. Chvílema nuda k nepřežití, fakt.

Takže. Pokud máte dojem, že se nudíte, pořiďte si dítě. Vaší starou nudu už rozhodně nikdy nezažijete…

Autor: Kateřina Karolová | pondělí 2.4.2018 11:59 | karma článku: 40,22 | přečteno: 6216x
  • Další články autora

Kateřina Karolová

Wellness pobyt v hotelu? Ne. Děsivá exkurze do jiného století.

Přála jsem si odpočinek na pár dní, dámský relax s mou sestrou. Vytouženou pauzu od pracovní a rodičovské role. Wellness, masáž a dobré jídlo. A tak jsem zapátrala, načež mi do oka padnul hotel s názvem Harmonie.

27.10.2023 v 8:00 | Karma: 45,08 | Přečteno: 16117x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část desátá (Pohotová pohodová pohotovost)

Milí budoucí lékaři, naděje naše. Chtěla bych vás seznámit se zákulisím pohotovosti. Jestli se nemůžete dočkat lékařské profese, bylo by fér vědět, čemu se chystáte upsat duši.

3.10.2021 v 21:51 | Karma: 42,54 | Přečteno: 8605x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Taky jste si přála malou princeznu a lítaj vám doma Páni kluci?

Nedávno jsem potkala holčičku jak z katalogu. Zapletené culíky, nehtíky na růžovo, opodál její těhotná maminka. Ptám se: „Co to bude?“ Prý zase holka, že si to tak s manželem naplánovali. To já taky. A mám tři kluky.

22.9.2021 v 7:30 | Karma: 40,60 | Přečteno: 3931x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Rodinná idyla za dob pandemie? S mými dětmi - leda ve snu.

Tak se prý blíží čtvrtá vlna. Vypadá to,že zavřou školy, školky, všechno. Teda až po volbách, jasný. Budem opět všichni pospolu.Při vzpomínce na letošní jaro hledám číslo do Bohnic. Ani Chocholouškovi bych mé tři školkáče nepřála.

9.9.2021 v 13:39 | Karma: 42,71 | Přečteno: 6869x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Cestování s Českými dráhami? Únikovka pro otrlé!

Tak jsem si z Moravy vyjela do Prahy. S partou holek, navštívit kamarádku, jen tak na otočku, oslavit její narozeniny. Ráno tam, večer zpátky. Chtěly jsme se vyhnout D1, takže vlakem. Zážitek, který mi vydrží až do důchodu.

18.7.2021 v 22:54 | Karma: 47,33 | Přečteno: 20927x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Co si, matko, napečeš, to si taky sníš!

Dřív jsem neměla příliš pochopení pro lidi, kteří selhávají v naprosto obyčejných situacích. Úklid dětského pokoje, ranní odchod z domu, smysluplný rodinný program, společná večeře. A pak jsem se stala matkou.

13.12.2020 v 19:59 | Karma: 45,08 | Přečteno: 13348x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Zakázali vám kvůli blbýmu viru zábavu? Netruchlete, má to řešení!

Nechtěla jsem psát o koronaviru, věřte mi, že ne. Ale dnes ráno na mě vyskočil tenhle článek a mě se po tom všem, co jsem zatím četla, udělalo tak fyzicky zle, že jsem to nemohla nechat být.

13.3.2020 v 10:04 | Karma: 48,24 | Přečteno: 32238x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

To nechcete zažít. Ani jako pacient, ani jako doktor. (Příběh 2. V zájmu alternativy)

Kdysi mi radil jeden starší kolega: „Nemějte mi to za zlé, ale vkročí-li do ordinace dětského lékaře matka s dítětem v šátku a jeřabinami okolo krku, je dobré, mít se na pozoru.“ Neberte mě za slovo, ale v něčem měl pravdu.

13.2.2020 v 21:46 | Karma: 48,24 | Přečteno: 54188x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

To nechcete zažít. Ani jako pacient, ani jako doktor. (Příběh 1.- magnetické kuličky)

Série blogů, ze které dnes zveřejňuji první část, je věnována příběhům, které se týkají dětského lékařství a skutečně se staly. Myslím, že je potřeba, aby se o tom vědělo. Třeba to někomu zachrání život.

20.1.2020 v 16:43 | Karma: 48,16 | Přečteno: 83298x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část devátá (Lékař může za všechno!)

Dostal se ke mně sdílený text jedné paní, která děkovala lékařům z Uherského Brodu. Chtěla je pochválit za velmi vstřícný a neobvyklý přístup. Moc milý text. Bohužel, předposlední odstavec celkový dojem dost podělal. Posuďte sami:

29.12.2019 v 15:27 | Karma: 43,06 | Přečteno: 17172x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Je to v akci, kup to!

Tohle celé, co vám teď povím, to se stalo před rokem. To jsem ještě byla některými zkušenostmi netknutá. Super výhodný dovoz z Číny šel tou dobou úplně mimo mě. Ale pak mě líznul. A stálo to za to.

25.11.2019 v 19:10 | Karma: 43,91 | Přečteno: 16354x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část osmá (Zastřel si své ptáče)

Občas mi napíše někdo, kdo objeví mé blogy a má potřebu to se mnou probrat. Většinou je to kolega z oboru. Nebo čerstvý medik. Medička. Ta mi napsala nedávno. Její zprávy mě docela zasáhly. A já vám řeknu proč.

26.10.2019 v 11:44 | Karma: 43,36 | Přečteno: 13985x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! - část sedmá (Roď doma a stěžuj si, na koho můžeš!)

Řekla bych, že se máme nějak moc dobře. My, jako společnost. Chtělo by to nouzi a nedostatek, abychom nějak víc docenili to, co pro nás minulé generace vytvořily. Třeba v tom zdravotnictví.

20.9.2019 v 18:32 | Karma: 46,24 | Přečteno: 12801x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Tímto prohlašuji punčocháčovou sezónu za zahájenou

Pokud jste v dětství podzim nesnášeli, staňte se matkou. Podzim dostane šanci převzít roli vašeho oblíbeného ročního období. Jako matky od dětí si podzim zamilujete. A já vám řeknu proč.

9.9.2019 v 19:17 | Karma: 39,32 | Přečteno: 4623x | Diskuse| Ona

Kateřina Karolová

Dudlík má tři rychlosti, víte to?

Dokud nejste matkou, nechávají vás v obchodech uličky, určené dětem, naprosto chladnými. Po porodu vás ovšem vaše pudy pudí (právě a pouze) směrem, kde se prodává dětské zboží. Blahopřeji, vítejte mezi námi.

28.5.2019 v 20:08 | Karma: 41,80 | Přečteno: 5590x | Diskuse| Ona

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část šestá (Piš, doktore, sekretářka je drahá.)

Každý doktor to jednoho dne pochopí – kdyby se nemusel starat o pacienty, měl by spoustu času vypsat veškerou dokumentaci. Jinak bída, furt ho ti pacienti ruší.

30.4.2019 v 7:00 | Karma: 42,57 | Přečteno: 7944x | Diskuse| Osobní

Kateřina Karolová

Na některé lidi si i odplivnout škoda

Ne každé dítě vznikne z lásky či nerozvážné rozkoše. Mnoho žen žije roky v domácím násilí,aniž to kdo tuší.Mnoho mužů využívá nátlaku právě přes děti, které jsou pro danou ženu to nejcennější,co má. Máš, ženská,víc dětí? Hanba ti!

13.4.2019 v 11:20 | Karma: 44,14 | Přečteno: 10133x | Diskuse| Osobní

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část pátá (Jsi lékař, tak služ, slouho!)

Dnes něco na téma služby. Ne každý totiž tuší, co si pod tím představit. A medik na škole, pro toho je představa nočních služeb zážitkem, kterého se nemůže dočkat. Nebojte, až se dočkáte, zážitek to bude. Malina, hoši, malina.

8.4.2019 v 14:07 | Karma: 47,57 | Přečteno: 28174x | Diskuse| Osobní

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část čtvrtá (Jak svět přichází o kadeřnice)

Přemýšlela jsem, jak popsat a vysvětlit život mladého lékaře, aby jeho situace byla srozumitelná širokému spektru lidí. Co takhle si místo doktora představit někoho jiného, třeba kadeřnici?

28.3.2019 v 7:00 | Karma: 45,22 | Přečteno: 14303x | Diskuse| Osobní

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! - část třetí (Zaplať školné a táhni!)

Jsem z nelékařské rodiny. Když jsem před 18-ti lety váhala, jestli se rozhodnout pro medicínu, neměl mě kdo varovat. Informací jsem měla asi tolik, kolik běžný člověk, co o doktořině slyší jen zprostředkovaně.

5.3.2019 v 20:02 | Karma: 46,74 | Přečteno: 23725x | Diskuse| Osobní
  • Počet článků 62
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 13080x
Lékařka a spisovatelka. Pracovala jako pediatrička v Baťově nemocnici ve Zlíně a následně na klinice v Německu. Nyní pečuje o malé pacienty v dětské léčebně v Luhačovicích. Spolupracuje s firmou HiPP, pro kterou píše články a brožury. V podcastech „Baby talk“ sdílí své zkušenosti s posluchači coby pediatrička a maminka v jednom. Narodila se jako jednovaječné dvojče a vdala se za muže, který má taktéž svou identickou kopii. Během tří let se jim postupně narodili tři synové. V roce 2018 byla čtenáři ONA Dnes zvolena Ženou roku. Dříve psala blogy, za které obdržela i několik ocenění, série nazvaná Já, doktorin vyšla knižně. Nyní se věnuje psaní beletrie, a to románů s thrillerovým nádechem (Zítřek ti nikdo neslíbil, Odbočka v lesích, Jiné místo)