Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Já, Doktorin - dopis číslo 18

Pod tlakem stresu se můžete zachovat tak, jak byste do sebe nikdy neřekli. V cizině k tomu máte skvělé příležitosti.

Sestra Babette z oddělení Větších dětí má neustále blbou náladu. Obzvláště když jsem poblíž. Očividně jí lezu krkem a vůbec se nesnaží to maskovat. Mluví na mě víceméně jen v holých větách a zní to pokaždé, jako když štěká pes. Vyčerpala jsem na ní veškerou komunikační škálu, je ale nesmírně odolná. Má zvláštní schopnost po mě chtít zrovna a právě tu věc, kterou nevím (nemám, nezařídila jsem, neumím). S očima vsloup a naštvaným výrazem to pokaždé okomentuje a dělá, že nevidí, co všechno ostatní jsem do té doby udělala jiného.

Tuhle přede mě jednou ráno významně postavila dva sety na odběry krve a se slovy: „SchwarzfünfundsiebzigundMadlenvierundsiebzig!“  odešla pryč. „OK…“, zavolala jsem za ní přátelsky a zrekapitulovala si, co tím asi myslela – …hmm…je nejspíš v plánu odběr krve (nebo zavedení kanyly?) u dítěte  jménem Schwarz na pokoji 75 a dítěti jménem Madlen na pokoji 74… Tím, jak se u toho tvářila chtěla asi říct, že to mám udělat co nejdřív. Trochu pod tlakem jsem během minuty dočetla zbytek papírů (vím, že mám tu krev odebrat, ale potřebuju vědět proč. Nechci jen tak nakráčet do pokoje a začít píchat do dítěte, chci si nejdřív udělat jasno v obložení oddělení a v tom, co mám vlastně v plánu), a pak s prvním táckem zamířila do pokoje 75. Babette tam u mého dítěte stála a nasazovala mu masku ke zvlhčení vzduchu. Proč to dělá? Snad mi teď přikázala, abych mu odebrala krev. Ten vlhčený vzduch může klidně počkat. Babette zachytila mé nejisté přešlápnutí a houkla na mě velitelsky: „tak snad nejdřív odeberete krev tomu druhému dítěti, ne? …vidíte, že tady teď něco dělám!“

Chvíli jsem tam stála, neschopná slov, a pak jsem se vztekle otočila, popadla druhý tácek a zamířila do pokoje 74. A cestou jsem zjistila, že na tácku půlka věcí chybí. Čím mi ta sestra pomohla, když mi takový set připravila? Ona může dělat blbě svojí práci? Mám si to jít dopřipravit sama? Jako vždy? Nemám na to čas, už teď s vizitou nestíhám, jsem tu sama. Začla jsem zjišťovat, co všechno si mám na tác jít vyhledat do přípravny, a to byl ten moment, kdy to ve mně přeteklo. Prostě to najednou bouchlo. Třískla jsem setem vztekle o stůl, počkala, až Babette vyjde z pokoje, a naštvaně po ní vyjela: „Set je neúplný. Není tam desinfekce, čtverečky na sušení ani rukavice pro mě!...“

Oddělení jakoby ztichlo, ostatní sestry se zarazily v půlce pohybu a všichni se na mě zadívali. „Desinfekce je v zadní vyšetřovně, dívala jste se tam?...“, snažila se situaci zachránit jedna z okolo stojících sester. „Ne, nedívala, nemám čas tady něco hledat. Říkám, že ten set je nepřipravený!“ odsekla jsem naštvaně. Babette párkrát naprázdno zamrkala, pak se vzpamatovala, namířila si to  směrem k přípravně a rozhazovala při tom rukama: „rukavice najdete tady, čtverce tady…nemusíte se hned vztekat, taky se to dá říct jinak!“ Bezeslova jsem vydýchávala adrenalin a sledovala Babette, jak mi demonstrativně na tácek přihazuje chybějící části setu. Nakonec jsem se jí už klidným hlasem zeptala, jestli se mnou má nějaký problém. Babette se na mě překvapeně zadívala a než stihla odpovědět, dodala jsem, že prostě nechápu, proč se spolu nedokážeme normálně domluvit. „Nemám s váma žádný problém…“, zavrtěla Babette nechápavě hlavou a odešla si po svých. Sestry se v tichosti rozešly, ale ve vzduchu zůstala tíživá atmosféra. Celý incident vyzněl v můj neprospěch. Něco jako - je nejen neschopná, ale ještě LÍNÁ si z krabice vytáhnout rukavice…

Při odebírání krve mi přišla asistovat jedna z klidnějších hodných sester, před kterou jsem se tam nakonec rozbrečela. „Víte, já normálně na lidi nekřičím, nestává se mi to, ale už to tady prostě nezvládám. Dneska jsem se k sestře Babette zachovala stejně, jako se ona celou dobu chová ke mně, protože už jsem prostě nevěděla, jak dál.“ Sestra se na mě laskavě zadívala a pak řekla: „ Víte, se sestrou Babette máme problém všichni, to si nesmíte brát osobně, ona už je prostě taková….A musí to být pro vás nesmírně těžké - v novém prostředí, bez rodiny a navíc úplně sama na celé oddělení i ambulanci…a k tomu v cizí řeči….neumím si to ani představit…musí to být zatraceně těžké…“Proč mi to neřekla dřív?

KOMU bych si mohla postěžovat?  Frau Kauf, která na Kojencích, Porodním sále a Novorozencích běžně nemá nikoho k ruce?

Primářce, která musí mít (a denně opravdu má) přehled úplně o všech pacientech, řeší k tomu neustále organizační záležitosti, odchází na pohovory s ředitelem, na vyučování sester do přilehlé školy, kontroluje po nás povinně štosy propouštěcích zpráv, a když se mnou zůstane sama, pracuje normálně na oddělení, s celou podřadnou úředničinou, která k tomu patří?

Frau Schenk, která do nemocnice dochází jednou týdně na službu, je v důchodu a sotva se drží na nohou?

Mině, která je těhotná a do práce už se nevrátí?

Růženě?...

KDY bych si jim mohla postěžovat? Ráno na předávce, kdy doktorka ze služby vypráví, jak první ambulant přišel úderem půl čtvrté odpoledne, po něm druhý, následně tři naráz, špatné dítě na oddělení, telefonáty rodičů, pohovory s příbuznými, porodní sál, jeden příjem, druhý příjem, další tři ambulanti, půlnoc, porodní sál, ambulant, příjem, půlhodina spánku, další ambulant, sedm hodin ráno, ultrazvuky na Wochenstation, vizita a konečně kafe na předávce…? Nebo si mám vylít srdce radši po předávce? Komu, když tam zůstávám sama? Bude lepší to nechat na další den? Až se „situace trochu uklidní…?“

Koho zajímá , že stále spoustě věcí nerozumím - počítačovému programu, systému práce na oddělení, organizaci obvoďáků, papírům pro pojišťovnu - buď proto, že mi to zatím nikdo opravdu nevysvětlil, nebo proto, že mi to vysvětlil blbě. Na půl huby. Německy. Že cokoliv, co mi není jasné, musím zformulovat z omezené slovní zásoby. Že je to vyčerpávající a otravné. K pláči. Strašně se chci denně zeptat na spoustu věcí-nemám koho, nemám kdy, nemám jak. Nikoho to tu nezajímá. Je tu denně tak strašně moc práce a tak málo času na cokoliv, natož na VYSVĚTLOVÁNÍ, že plyne den za dnem a učím se to sama.

A tak jsem spoustu věcí prostě přestala řešit. Nestihnu, nezvládnu, nechápu, neumím, nerozumím. No a? Jedu denně na 150%. Nikdo to neocení. Víc už to nejde, všichni okolo se s tím budou muset smířit. Proč se mám cítit provinile? Co by si tu počali s Rumunem, který nikdy neodebíral krev, neumí ovládat sono, neví, jak se léčí běžný zápal plic, neumí německy? A je mu to všechno jedno?

Kamarádka mi popisovala zážitky z letní brigády v Německu, kde pracovala v kavárně u jezera. Byla tam s ní Italka, která uměla jediné slovíčko-„ warte!(čekej)“. Pokřikovala ho na všechny a všechno s naprostým klidem. A zbytek konverzace vedla v italštině. „Už je pizza hotová?-WARTE…UNO MOMENTO!“ Když jí šéfová nadávala německy, ona si ulevovala italsky. Žádný stres.

Měla bych se nechat inspirovat….

Autor: Kateřina Karolová | pátek 19.1.2018 8:00 | karma článku: 32,04 | přečteno: 2851x
  • Další články autora

Kateřina Karolová

Wellness pobyt v hotelu? Ne. Děsivá exkurze do jiného století.

Přála jsem si odpočinek na pár dní, dámský relax s mou sestrou. Vytouženou pauzu od pracovní a rodičovské role. Wellness, masáž a dobré jídlo. A tak jsem zapátrala, načež mi do oka padnul hotel s názvem Harmonie.

27.10.2023 v 8:00 | Karma: 45,08 | Přečteno: 16123x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část desátá (Pohotová pohodová pohotovost)

Milí budoucí lékaři, naděje naše. Chtěla bych vás seznámit se zákulisím pohotovosti. Jestli se nemůžete dočkat lékařské profese, bylo by fér vědět, čemu se chystáte upsat duši.

3.10.2021 v 21:51 | Karma: 42,54 | Přečteno: 8609x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Taky jste si přála malou princeznu a lítaj vám doma Páni kluci?

Nedávno jsem potkala holčičku jak z katalogu. Zapletené culíky, nehtíky na růžovo, opodál její těhotná maminka. Ptám se: „Co to bude?“ Prý zase holka, že si to tak s manželem naplánovali. To já taky. A mám tři kluky.

22.9.2021 v 7:30 | Karma: 40,60 | Přečteno: 3934x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Rodinná idyla za dob pandemie? S mými dětmi - leda ve snu.

Tak se prý blíží čtvrtá vlna. Vypadá to,že zavřou školy, školky, všechno. Teda až po volbách, jasný. Budem opět všichni pospolu.Při vzpomínce na letošní jaro hledám číslo do Bohnic. Ani Chocholouškovi bych mé tři školkáče nepřála.

9.9.2021 v 13:39 | Karma: 42,71 | Přečteno: 6871x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Cestování s Českými dráhami? Únikovka pro otrlé!

Tak jsem si z Moravy vyjela do Prahy. S partou holek, navštívit kamarádku, jen tak na otočku, oslavit její narozeniny. Ráno tam, večer zpátky. Chtěly jsme se vyhnout D1, takže vlakem. Zážitek, který mi vydrží až do důchodu.

18.7.2021 v 22:54 | Karma: 47,33 | Přečteno: 20929x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

Mohly by hlídat tisíce dětí. Většině z dětských skupin ale stát nedá peníze

26. dubna 2024

Premium Míst pro děti ve školkách je zoufalý nedostatek. Státu se pro letošek přihlásilo 180 lidí z...

  • Počet článků 62
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 13080x
Lékařka a spisovatelka. Pracovala jako pediatrička v Baťově nemocnici ve Zlíně a následně na klinice v Německu. Nyní pečuje o malé pacienty v dětské léčebně v Luhačovicích. Spolupracuje s firmou HiPP, pro kterou píše články a brožury. V podcastech „Baby talk“ sdílí své zkušenosti s posluchači coby pediatrička a maminka v jednom. Narodila se jako jednovaječné dvojče a vdala se za muže, který má taktéž svou identickou kopii. Během tří let se jim postupně narodili tři synové. V roce 2018 byla čtenáři ONA Dnes zvolena Ženou roku. Dříve psala blogy, za které obdržela i několik ocenění, série nazvaná Já, doktorin vyšla knižně. Nyní se věnuje psaní beletrie, a to románů s thrillerovým nádechem (Zítřek ti nikdo neslíbil, Odbočka v lesích, Jiné místo)