Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Já, Doktorin - dopis číslo 9

Něco vám v nové práci není jasné? Třeba - co se po vás vlastně chce? Neptejte se, nezdržujte, nikoho to nezajímá. Prostě kmitejte v rytmu okolí.

Nedaří se mi pochopit systém práce na oddělení. Všechny doktorky si stěžují, jak vzhledem k personální krizi přibylo neuzavřených chorobopisů, a jak se nic nestíhá, ale přitom denně hodinu ráno a hodinu odpoledne na lékařáku hromadně klábosí nad hrnkem kafe. Já tam strnule poposedávám a přemýšlím, z jakého důvodu se nepracuje. Probíhá úklid na oddělení? Mají sestry předávku, a tím pádem všechny potřebné papíry? Čeká se na nějakého lékaře? Nemám jít třeba sama něco dělat? Nebo mám sedět s nima a tvářit se zúčastněně?

Je to den ode dne víc vyčerpávající - nikdo nejeví zájem, zapojit mě do hovoru a já ztrácím chuť bedlivě naslouchat každému slovu. Prostě začínám automaticky vypínat - žvaňte si o čem chcete a dejte mi pokoj….Někdy ale doktorky mezi sebou vůbec nic neříkají, jen v tichosti meditují a zadumaně si vychutnávají svou chvilku klidu…

Denně začínám na oddělení Větších dětí vyšetřovat sama. Službu konající lékařka se kolem mě pokaždé jen mihne a zmizí kdoví kam. Prý na Wochenstation. Co to jako je? Na přímé dotazy nedostávám přímé odpovědi. Ptát se víckrát je nežádoucí. Až po několika dnech jsem odvodila, že se jedná o místnost, kde se vyšetřují novorozenci. Dělají se tam první prohlídky po porodu, nebo poslední před propuštěním? Nebo obojí? Mám tam jít taky pomáhat, nebo dělat sama vizity na oddělení Větších dětí? Když se nabídnu, utře mě Frau Rapp, ať si nejdřív laskavě dodělám svojí práci? Co je vlastně moje práce? Když se nenabídnu, vypadá to, že se práci vyhýbám? Co mám dělat?

Váhavě tak ráno co ráno začnu sama s vizitou a pozoruju reakce okolí. Mám pracovat opravdu sama? Nebo musím počkat na vedoucího lékaře? Mám provést odběry krve? Nebo je zvykem, že to dělají sestry? Když přijde Frau Rapp a sjede mě ledovým pohledem, nejsem si jistá, jestli se jen špatně vyspala, nebo jsem udělala něco špatně. Nepomáhá ani vřelý úsměv, ani kmitání od pokoje k pokoji. Frau Rapp mě den co den pozoruje, jako by cucala kyselý bonbon.

„Nemusíte procházet všechny pokoje a vyšetřovat každé dítě!“, promluvila na mě konečně po několika dnech během mé ranní vizity. „Je nutné zapsat nález jen u dětí, které jsou na tom špatně, nebo které se naopak chystáme propustit. Nic jiného po vás nikdo nechce!“ „Aha…hmm… to jsem netušila…“, přikývla jsem trochu váhavě, jestli jsem rozuměla správně, a v duchu si to zmateně překládala-oni nevyšetřují děti denně?!! Vždyť tyhle ranní vizity jsou jedinou částí dne, kdy jsem si všimla, že někdo z doktorů šáhne na dítě. V Čechách se dítě kontrolovalo za den 3x –ráno, odpoledne a večer! Frau Rapp mě chvíli mlčky pozorovala, a pak přívětivě dodala:  „toto dítě již včera vyšetřovala Frau Knap, proč ho chcete vidět ještě vy?..“ Jen jsem nevěřícně otevřela pusu a Frau Rapp pokračovala: „ …a nezapomeňte zajít na oddělení Kojenců spritzen. Frau Kauf dnes není v práci, takže by děti zůstaly bez antibiotik…“ Překvapeně jsem zamrkala a zatvářila se nechápavě- jak jsem to asi měla vědět, že na Kojencích dnes nikdo není? A navíc, že tím pádem leží starost s podáváním antibiotik na mě. To mám teď jako odhodit fonendoskop, přerušit vizitu na Větších dětech a běžet na Kojenecké? Jako TEĎ HNED? Nejistě jsem se tam teda rozešla a sledovala, jestli bude mít Frau Rapp něco proti. Když nic neříkala, usoudila jsem, že jsem to pochopila správně. Proboha-nerozumím prostě úplně KAŽDÉMU SLOVU co říká-třeba to myslela jinak, CO JÁ VÍM!

Na Kojencích jsem podala připravené antibiotika a vrátila se zpátky na Starší děti. Do předávky zbývalo 10 minut. Když jsem se nejistě začetla do zbytku papírů, které jsem ještě nestihla probrat, otočila se ke mně Frau Rapp a kousavě poznamenala: „No na co čekáte, ještě nemáte hotovou vizitu na všech pokojích, s takovou to nestihnete….“ V očích jsem měla naprosto prázdný výraz-vždyť mi ani ne před čtvrt hodinou vynadala, že se nemám starat o všechny děti. A teď mi vyčítá, že nestihnu prohlídnout celé oddělení. Dozvím se někdy vůbec, co mám vlastně dělat?...

Naši malí pacienti mají na oddělení volný režim. Povalují se před televizí, nebo pobíhají mezi pokoji. O nějaké disciplíně nemůže být ani řeč. Je tu zvykem, že děti mají po celý den přilepené sluchátka od televize a rádia na uších. Čučí na pohádky, nebo s přivřenýma očima pokyvují hlavou do rytmu techna. Vizita nevizita. To, že chci zjistit, jestli se jim nepřitížilo, je evidentně obtěžuje. Nikdo to tady neřeší. Hlouček doktorek se tak dennodenně jen chápavě usmívá, když se k nim dítě otočí zadkem a přetáhne si přes sebe peřinu, aby jsme ho nerušily. Sem tam někdo z personálu zavrtí hlavou, že by se televize mohly aspoň na tu vizitu vypínat, ale tím to hasne. Menší děti bez rodičů se zmateně batolí mezi pokojema a s prstem v puse nás zvědavě pozorují. Sestřičky je se smíchem míjí:  “Och, zlatíčko, málem jsem tě zašlápla, kam ty vůbec patříš?…“.

Přemýšlela jsem, co by německý personál říkal na naše české vizity. Děti při nich ležely vysvlečené v  pozoru na posteli, pomalu ani peřina nesměla být zmačkaná. Respekt v očích, sestra při ruce. Tady si vizitu obcházím sama, tahám děti od stolů se snídaní a zakopávám o kýble uklízeček, protože na oddělení se dělá všechno naráz od 7 do 8 ráno-vizita, rozdávání jídla i úklid pokojů. Nechápu to. Ale jsem jediná, komu to přijde divné….

Autor: Kateřina Karolová | úterý 9.1.2018 8:00 | karma článku: 32,81 | přečteno: 3425x
  • Další články autora

Kateřina Karolová

Wellness pobyt v hotelu? Ne. Děsivá exkurze do jiného století.

Přála jsem si odpočinek na pár dní, dámský relax s mou sestrou. Vytouženou pauzu od pracovní a rodičovské role. Wellness, masáž a dobré jídlo. A tak jsem zapátrala, načež mi do oka padnul hotel s názvem Harmonie.

27.10.2023 v 8:00 | Karma: 45,08 | Přečteno: 16123x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část desátá (Pohotová pohodová pohotovost)

Milí budoucí lékaři, naděje naše. Chtěla bych vás seznámit se zákulisím pohotovosti. Jestli se nemůžete dočkat lékařské profese, bylo by fér vědět, čemu se chystáte upsat duši.

3.10.2021 v 21:51 | Karma: 42,54 | Přečteno: 8608x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Taky jste si přála malou princeznu a lítaj vám doma Páni kluci?

Nedávno jsem potkala holčičku jak z katalogu. Zapletené culíky, nehtíky na růžovo, opodál její těhotná maminka. Ptám se: „Co to bude?“ Prý zase holka, že si to tak s manželem naplánovali. To já taky. A mám tři kluky.

22.9.2021 v 7:30 | Karma: 40,60 | Přečteno: 3934x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Rodinná idyla za dob pandemie? S mými dětmi - leda ve snu.

Tak se prý blíží čtvrtá vlna. Vypadá to,že zavřou školy, školky, všechno. Teda až po volbách, jasný. Budem opět všichni pospolu.Při vzpomínce na letošní jaro hledám číslo do Bohnic. Ani Chocholouškovi bych mé tři školkáče nepřála.

9.9.2021 v 13:39 | Karma: 42,71 | Přečteno: 6871x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Cestování s Českými dráhami? Únikovka pro otrlé!

Tak jsem si z Moravy vyjela do Prahy. S partou holek, navštívit kamarádku, jen tak na otočku, oslavit její narozeniny. Ráno tam, večer zpátky. Chtěly jsme se vyhnout D1, takže vlakem. Zážitek, který mi vydrží až do důchodu.

18.7.2021 v 22:54 | Karma: 47,33 | Přečteno: 20929x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejdřív spor o Green Deal. Sliby politiků pak převrátila umělá inteligence

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno 

Tématu Green Dealu a jeho možné revize se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Velitelé jsou svině, moji rotu zničili. Ukrajinci hasí průlom v Donbasu

26. dubna 2024  14:54

Premium Zatímco Rusové rozšiřují průnik kolem strategicky položeného městečka Očeretyne, Ukrajinci řeší,...

USA a Čína musí být partnery, řekl Si. Blinken mu vyčetl podporu Ruska

26. dubna 2024  13:10,  aktualizováno  13:45

Ve vztazích mezi Čínou a Spojenými státy zůstává mnoho problémů. Musí ale být spíše partnery než...

KOMENTÁŘ: Byrokracie s vízy? Přitvrdíme. Jak Česko zařízlo studenty z ciziny

26. dubna 2024

Premium Nenápadná úřední klička zásadně zkomplikovala život zahraničních studentů v Česku. Stát ještě...

  • Počet článků 62
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 13080x
Lékařka a spisovatelka. Pracovala jako pediatrička v Baťově nemocnici ve Zlíně a následně na klinice v Německu. Nyní pečuje o malé pacienty v dětské léčebně v Luhačovicích. Spolupracuje s firmou HiPP, pro kterou píše články a brožury. V podcastech „Baby talk“ sdílí své zkušenosti s posluchači coby pediatrička a maminka v jednom. Narodila se jako jednovaječné dvojče a vdala se za muže, který má taktéž svou identickou kopii. Během tří let se jim postupně narodili tři synové. V roce 2018 byla čtenáři ONA Dnes zvolena Ženou roku. Dříve psala blogy, za které obdržela i několik ocenění, série nazvaná Já, doktorin vyšla knižně. Nyní se věnuje psaní beletrie, a to románů s thrillerovým nádechem (Zítřek ti nikdo neslíbil, Odbočka v lesích, Jiné místo)