Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

S bezmléčnou dietou přímým krokem k Bohnicím

Držet dietu je nanic. Jíte něco, na co nejste zvyklí, máte furt hlad.  Dá se to skousnout snad jen tehdy, když dietu držíte dobrovolně. Třeba kvůli špekům na břiše. Ale o ty vám při bezmléčném stravování fakt nejde.

To, jak jsem minule psala o té mrkvi, ano, o té bio, ze zahrádky, o té, kterou mé děti zašlapaly do kaluže, tak to mělo ještě dohru. Jako dokonalá matka jsem samozřejmě selhala. Ta dokonalá by totiž dětem empaticky vysvětlila, že se to nedělá.  Taky by objasnila, co je správně. Respektovat a být respektován, Montessori, a podobně.

Tak já ne, já je zcela nevýchovně seřvala, tu mrkev tam nechala a řekla jsem jim, že k jídlu už nic nedostanou, a až budou mít večer hlad, že je pošlu k té kaluži, že jim tam ta mrkev ještě bude dobrá. Když pak přišel Radek z práce, odvezl Matěje s Jonášem k babičce do dědiny, abych měla klid a mohla se věnovat Filipovi. Volal mi pak později, jestli už mám nachystanou večeři, nebo jestli děti může dovézt už najezené. Babička že dělá sekanou. No co myslíte, že jsem řekla? Samozřejmě že najezené. Najezené dítě, spokojené dítě. Spokojené dítě, pohodový večer. Pohodový večer,…bože pohodový večer stojí i za tu blbou mrkev…

Má sestra, dětská psycholožka, sama matka dvou dětí, ta má na všechno odbornou radu. Povidá - tak to neřeš, nevař, s ničím se nedělej.  Ještě žádné dítě neumřelo hlady s talířem zeleniny před sebou. A já na to – ovšem, hlady neumřelo, ale rukou šílené matky určitě.

Můj kamarád, doktor z Prahy, mi tuhle na třídním srazu vyprávěl historku z vlastní zkušenosti. Hlídal neteř. Připravil jí večeři, hrdě naservíroval. Chlap, chápete? Už to samo o sobě je na medaili. Pro neteř ne. Ta povytáhla ret, prý to nejí. A kamarád na to - v pořádku, nic se neděje. Vzal talíř a jediným pohybem ho vyprázdnil do psí misky na žrádlo. Zvíře málem hodilo smyk v zatáčce. Neteř na to vyjeveně koukala a prej-a co jako budu jíst já? Tak jí řek, že neví, ale že Astor nechal trochu granulí…

Můj manžel zase tvrdí: hladový chlap, poloviční vrah. A to sedí. Mám doma celkem čtyři chlapy, takže mimo těch skleniček i vařím, je to jasný?

A teď si představte, když vám do téhle marnosti s jídlem, do tohodle období, kdy jen vyváříte, servírujete, cpete to do nich, uklízíte jídlo ze země, z nábytku, z oblečení-tak kdy vám do tohodle oznámí, že vaše nejmenší dítě má nejspíš alergii na mléko. Tedy kravské. Tedy na to, že když vy sníte něco z mléka, a následně nakojíte toho alergika, tak se mu zhorší zdraví. Bude se kroutit bolestí, mít prdíky, průjmy, zácpy, bude zvracet, osype se, nebo mu vyraší ekzém…Jedinou pomocí je, že kojící matka buď přestane kojit, nebo přestane jíst mléčné výrobky.

Ještě si pamatuju dobu, kdy jsem jako pediatr zcela lehkovážně doporučovala tuhle dietu vyzkoušet každé matce, u jejíhož dítěte se pár varovných příznaků objevilo.  Jenže, ty příznaky jsou tak nespecifické, že se můžete s diagnosou nakrásně seknout. Spolehlivý test z krve neexistuje, a tak se prostě vyzkouší tahle eliminační zkouška. Pokud se dítě do čtrnácti dnů až měsíce nezlepší, tak vězí zakopaný pes jinde.

Bože, odpusť mi. Ano, kladla jsem matkám v ambulanci na srdce, jak je ta bezmléčná dieta důležitá. Snad dokonce jsem i vypustila větu typu – co byste pro své dítě neudělala…

Karma je zdarma. Takže vám děkuji, přátelé, už mě dostihla, zažila jsem bezmléčnou dietu. Je to očistec. Ne. Peklo a očistec v jednom. Tedy pro někoho, jehož jídelníček BYL ZALOŽEN na mléčných výrobcích. Chleba s máslem, smetana do kafe, sýr, jogurt, grilovaný hermelín, mozzarela s rajčaty, krémové polévky, omáčky, bramborová kaše, krupicová kaše, kynuté knedlíky, tvarohové koláče, kakao, čokoláda…Ta hlavně! Když mi ta moje dovolená (mateřská jedna) přišla báječná až k nepřežití, tak jsem si aspoň za rohem vrazila do pusy lžíci nugety.  Teď jsem se najednou měla řídit radami typu: „…a když vás zachvátí chuť na sladké, dejte si třeba jablíčko…“. Taky se vám otáčí kudla v kapse? 

Dostala jsem se po pár dnech do stádia, kdy jsem vlastně nic nejedla, protože mi došla energie vymýšlet, co vlastně můžu. Vždyť i bez diety jsem se jako matka sotva dostala k pořádnému jídlu. Znáte to - snídáte běžně zbytky jogurtu po dětech, pak taky pečivo, co sesbíráte ve větších kusech ze země. Dojíždíte ohlodané kousky ovoce, k obědu zbytek studené kaše…Ani tu lžíci po dětech jsem olíznout nemohla.

Přišlo mi, že můj mozek nedostatkem cukru pracuje v hibernačním rytmu. Suchý rohlík a čaj? Čaj je vpoho. Co ten rohlík, nepřidávaj tam náhodou mlíko?...

Hledala jsem rady na internetu, pročítala složení potravin, nakupovala náhražky ve zdravé výživě. Vše pro mé dítě. A víte, co dítě na to? No nic. Po měsíci utrpení (mojem) se zažívání Filipa sice postupně zlepšilo, ale když jsem na zkoušku zavedla mlíko zpátky, vůbec nic se nestalo. Pes byl zakopán jinde. Nevím kde, na tom nesejde. Filip je dobrej, já si můžu nalít smetanu do kafe a život je zas fajn…

 

Autor: Kateřina Karolová | sobota 6.1.2018 8:00 | karma článku: 32,52 | přečteno: 2882x
  • Další články autora

Kateřina Karolová

Wellness pobyt v hotelu? Ne. Děsivá exkurze do jiného století.

Přála jsem si odpočinek na pár dní, dámský relax s mou sestrou. Vytouženou pauzu od pracovní a rodičovské role. Wellness, masáž a dobré jídlo. A tak jsem zapátrala, načež mi do oka padnul hotel s názvem Harmonie.

27.10.2023 v 8:00 | Karma: 45,08 | Přečteno: 16117x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část desátá (Pohotová pohodová pohotovost)

Milí budoucí lékaři, naděje naše. Chtěla bych vás seznámit se zákulisím pohotovosti. Jestli se nemůžete dočkat lékařské profese, bylo by fér vědět, čemu se chystáte upsat duši.

3.10.2021 v 21:51 | Karma: 42,54 | Přečteno: 8605x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Taky jste si přála malou princeznu a lítaj vám doma Páni kluci?

Nedávno jsem potkala holčičku jak z katalogu. Zapletené culíky, nehtíky na růžovo, opodál její těhotná maminka. Ptám se: „Co to bude?“ Prý zase holka, že si to tak s manželem naplánovali. To já taky. A mám tři kluky.

22.9.2021 v 7:30 | Karma: 40,60 | Přečteno: 3931x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Rodinná idyla za dob pandemie? S mými dětmi - leda ve snu.

Tak se prý blíží čtvrtá vlna. Vypadá to,že zavřou školy, školky, všechno. Teda až po volbách, jasný. Budem opět všichni pospolu.Při vzpomínce na letošní jaro hledám číslo do Bohnic. Ani Chocholouškovi bych mé tři školkáče nepřála.

9.9.2021 v 13:39 | Karma: 42,71 | Přečteno: 6869x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Cestování s Českými dráhami? Únikovka pro otrlé!

Tak jsem si z Moravy vyjela do Prahy. S partou holek, navštívit kamarádku, jen tak na otočku, oslavit její narozeniny. Ráno tam, večer zpátky. Chtěly jsme se vyhnout D1, takže vlakem. Zážitek, který mi vydrží až do důchodu.

18.7.2021 v 22:54 | Karma: 47,33 | Přečteno: 20927x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Co si, matko, napečeš, to si taky sníš!

Dřív jsem neměla příliš pochopení pro lidi, kteří selhávají v naprosto obyčejných situacích. Úklid dětského pokoje, ranní odchod z domu, smysluplný rodinný program, společná večeře. A pak jsem se stala matkou.

13.12.2020 v 19:59 | Karma: 45,08 | Přečteno: 13348x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Zakázali vám kvůli blbýmu viru zábavu? Netruchlete, má to řešení!

Nechtěla jsem psát o koronaviru, věřte mi, že ne. Ale dnes ráno na mě vyskočil tenhle článek a mě se po tom všem, co jsem zatím četla, udělalo tak fyzicky zle, že jsem to nemohla nechat být.

13.3.2020 v 10:04 | Karma: 48,24 | Přečteno: 32238x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

To nechcete zažít. Ani jako pacient, ani jako doktor. (Příběh 2. V zájmu alternativy)

Kdysi mi radil jeden starší kolega: „Nemějte mi to za zlé, ale vkročí-li do ordinace dětského lékaře matka s dítětem v šátku a jeřabinami okolo krku, je dobré, mít se na pozoru.“ Neberte mě za slovo, ale v něčem měl pravdu.

13.2.2020 v 21:46 | Karma: 48,24 | Přečteno: 54188x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

To nechcete zažít. Ani jako pacient, ani jako doktor. (Příběh 1.- magnetické kuličky)

Série blogů, ze které dnes zveřejňuji první část, je věnována příběhům, které se týkají dětského lékařství a skutečně se staly. Myslím, že je potřeba, aby se o tom vědělo. Třeba to někomu zachrání život.

20.1.2020 v 16:43 | Karma: 48,16 | Přečteno: 83298x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část devátá (Lékař může za všechno!)

Dostal se ke mně sdílený text jedné paní, která děkovala lékařům z Uherského Brodu. Chtěla je pochválit za velmi vstřícný a neobvyklý přístup. Moc milý text. Bohužel, předposlední odstavec celkový dojem dost podělal. Posuďte sami:

29.12.2019 v 15:27 | Karma: 43,06 | Přečteno: 17172x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Je to v akci, kup to!

Tohle celé, co vám teď povím, to se stalo před rokem. To jsem ještě byla některými zkušenostmi netknutá. Super výhodný dovoz z Číny šel tou dobou úplně mimo mě. Ale pak mě líznul. A stálo to za to.

25.11.2019 v 19:10 | Karma: 43,91 | Přečteno: 16354x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část osmá (Zastřel si své ptáče)

Občas mi napíše někdo, kdo objeví mé blogy a má potřebu to se mnou probrat. Většinou je to kolega z oboru. Nebo čerstvý medik. Medička. Ta mi napsala nedávno. Její zprávy mě docela zasáhly. A já vám řeknu proč.

26.10.2019 v 11:44 | Karma: 43,36 | Přečteno: 13985x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! - část sedmá (Roď doma a stěžuj si, na koho můžeš!)

Řekla bych, že se máme nějak moc dobře. My, jako společnost. Chtělo by to nouzi a nedostatek, abychom nějak víc docenili to, co pro nás minulé generace vytvořily. Třeba v tom zdravotnictví.

20.9.2019 v 18:32 | Karma: 46,24 | Přečteno: 12801x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Tímto prohlašuji punčocháčovou sezónu za zahájenou

Pokud jste v dětství podzim nesnášeli, staňte se matkou. Podzim dostane šanci převzít roli vašeho oblíbeného ročního období. Jako matky od dětí si podzim zamilujete. A já vám řeknu proč.

9.9.2019 v 19:17 | Karma: 39,32 | Přečteno: 4623x | Diskuse| Ona

Kateřina Karolová

Dudlík má tři rychlosti, víte to?

Dokud nejste matkou, nechávají vás v obchodech uličky, určené dětem, naprosto chladnými. Po porodu vás ovšem vaše pudy pudí (právě a pouze) směrem, kde se prodává dětské zboží. Blahopřeji, vítejte mezi námi.

28.5.2019 v 20:08 | Karma: 41,80 | Přečteno: 5590x | Diskuse| Ona

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část šestá (Piš, doktore, sekretářka je drahá.)

Každý doktor to jednoho dne pochopí – kdyby se nemusel starat o pacienty, měl by spoustu času vypsat veškerou dokumentaci. Jinak bída, furt ho ti pacienti ruší.

30.4.2019 v 7:00 | Karma: 42,57 | Přečteno: 7944x | Diskuse| Osobní

Kateřina Karolová

Na některé lidi si i odplivnout škoda

Ne každé dítě vznikne z lásky či nerozvážné rozkoše. Mnoho žen žije roky v domácím násilí,aniž to kdo tuší.Mnoho mužů využívá nátlaku právě přes děti, které jsou pro danou ženu to nejcennější,co má. Máš, ženská,víc dětí? Hanba ti!

13.4.2019 v 11:20 | Karma: 44,14 | Přečteno: 10133x | Diskuse| Osobní

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část pátá (Jsi lékař, tak služ, slouho!)

Dnes něco na téma služby. Ne každý totiž tuší, co si pod tím představit. A medik na škole, pro toho je představa nočních služeb zážitkem, kterého se nemůže dočkat. Nebojte, až se dočkáte, zážitek to bude. Malina, hoši, malina.

8.4.2019 v 14:07 | Karma: 47,57 | Přečteno: 28174x | Diskuse| Osobní

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část čtvrtá (Jak svět přichází o kadeřnice)

Přemýšlela jsem, jak popsat a vysvětlit život mladého lékaře, aby jeho situace byla srozumitelná širokému spektru lidí. Co takhle si místo doktora představit někoho jiného, třeba kadeřnici?

28.3.2019 v 7:00 | Karma: 45,22 | Přečteno: 14304x | Diskuse| Osobní

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! - část třetí (Zaplať školné a táhni!)

Jsem z nelékařské rodiny. Když jsem před 18-ti lety váhala, jestli se rozhodnout pro medicínu, neměl mě kdo varovat. Informací jsem měla asi tolik, kolik běžný člověk, co o doktořině slyší jen zprostředkovaně.

5.3.2019 v 20:02 | Karma: 46,74 | Přečteno: 23725x | Diskuse| Osobní
  • Počet článků 62
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 13080x
Lékařka a spisovatelka. Pracovala jako pediatrička v Baťově nemocnici ve Zlíně a následně na klinice v Německu. Nyní pečuje o malé pacienty v dětské léčebně v Luhačovicích. Spolupracuje s firmou HiPP, pro kterou píše články a brožury. V podcastech „Baby talk“ sdílí své zkušenosti s posluchači coby pediatrička a maminka v jednom. Narodila se jako jednovaječné dvojče a vdala se za muže, který má taktéž svou identickou kopii. Během tří let se jim postupně narodili tři synové. V roce 2018 byla čtenáři ONA Dnes zvolena Ženou roku. Dříve psala blogy, za které obdržela i několik ocenění, série nazvaná Já, doktorin vyšla knižně. Nyní se věnuje psaní beletrie, a to románů s thrillerovým nádechem (Zítřek ti nikdo neslíbil, Odbočka v lesích, Jiné místo)