Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak se rodí předčasně

Pokaždé, když jsem viděla nedonošené miminko, mě zajímalo, co se stalo, že se narodilo dřív. Jestli se to nedalo nějak zastavit. Probíhá to dramatičtěji, než porod v termínu? Musí, ne? A pak jsem to zažila na vlastní kůži.

Matěj oslavil první rok a stalo se z něj typické zvídavé batole. Takové to, co vleze kam může, vyrabuje všechny koše, šuplíky a skříně, šahá zásadně po tom, co je nebezpečné a okamžitě zaregistruje, pokud nedovřu dveře do místností, kam nesmí. Leze zběsile po schodech i po nábytku, utíká zásadně opačným směrem než já a odhazuje při tom všechno, co může. Je potřeba za ním běhat, zvedat ho, nosit ho, tahat se s ním o věci. Zdvihat na přebalovák i ukládat do hluboké postýlky. Prostě dělat všechno, co by se v pokročilém stádiu těhotenství nemělo….

 

Byla sobota, já ve 34.týdnu a u nás náš kamarád, fotograf, aby zvěčnil moje těhu břicho, 14ti měsíčního  Matýska a domácí pohodu s manželem.

Vše probíhalo naprosto idylicky, odpoledne jsem jela ještě na návštěvu k našim, taková pohodka.

Večer se mi nějak divě sedělo u večeře, jako bych měla na židli kulatý kámen, až jsem si říkala: „tyjo, já snad sedím tomu miminu v břiše přímo na hlavě, nebo co?“...

Rozchodila jsem to, dala si horkou vanu, trochu to pomohlo, ale v posteli to bylo podobné. Tvrdnutí jsem cítila častěji než obvykle, chvílema i co 5 minut, ale nic, co bych nazvala porodníma bolestma, nebo dokonce kontrakcema. Ulevilo se mi jen při chůzi. Vleže jsem měla dojem, že ten tvrdý kámen v břiše cestuje všemi směry a vrtá se směrem dolů, tak jsem zvažovala, co s tím- Matěj spal, Radek usínal, jak to zorganizovat, jestli to vůbec organizovat…

 

Napadlo mě, že se mi třeba právě rozjíždí nějaká střevní viroza a hotovo. Přesvědčovala jsem se, že zbytečně plaším, a přitom měla strach, jestli je všechno v pořádku. Ležela jsem dost dlouho v posteli a přemýšlela, jestli vůbec "někoho v nemocnici otravovat", ale pak jsem si říkala, že kdyby se něco dělo, že bych si to vyčítala, že na kontrolní gyndu se dostanu až za 5 dní, a že by bylo fajn při  těchhle divných příznacích natočit alespoň KTG (záznam srdeční akce miminka a děložních stahů-pozná se podle toho, zda miminko nemá stres a jak silné jsou děložní stahy a co při nich mimi dělá).

 

Vzbudila jsem Radka, ten zajistil hlídání pro spícího Matěje a okolo půlnoci ze soboty na velikonoční neděli jsme vyrazili směr porodnice.

Cestou v autě se břicho docela uklidnilo. Připadala jsem si trochu jak blbka - druhorodička, co zvoní na porodní sál s kabelečkou v ruce a plážovým krokem oznamuje, že je jí "nějak divně"...Skoro jsem to chtěla otočit zpátky domů.

Vrátná, co nám otvírala, na nás houkla, kde máme tašku do porodnice, když jedem rodit, nešťastně jsem se omluvila, že vlastně asi nerodím, ale že se jedu jen nechat zkontrolovat (což je věta, kterou my, zaměstnanci nemocnice, slyšíme uprostřed noci strašně rádi)...

Jenže, když jsem to začla popisovat sestřičce na příjmu nahlas (že mě už několik hodin tvrdne břicho co 5 minut, a že mám pocit, že sebou malý hrozně mele a tlačí se do malé pánve), tak na mě sestra nedůvěřivě koukala přes obroučky brýlí, že je snad jasné, že rodím. A mě došlo, že možná fakt jo.

 

Během točení KTG byla na záznamu jen jedna větší kontrakce, jinak nic moc, miminko s ukázkově idylickou srdeční akcí, tak jsem se zas zklidnila, že je vše OK. Začlo se mi z toho všeho chtít děsně na záchod, kručelo to ve mě a já si říkala-tak paráda, ted si na chvíli odskočím, uleví se mi, všem vespolek pak vesele zamávám a popřeju klidný večer plný podobných hysterek...

 

Po natočení KTG přišla taková mladá doktorka, koukla na záznam a řekla, že je naprosto normální, miminku se daří dobře, a že  jen pro jistotu zkontroluje čípek děložní, jestli je pevně uzavřený. No a už z jejího výrazu poté, co mi šáhla mezi nohy, mi bylo jasné, že děloha rozhodně v pořádku není. Byla otevřená už na 4cm, což je pokročilý nález první doby porodní.

Šlo to pak ráz na ráz. Kapajda s tokolýzou (lékama, kterýma se zastaví děložní činnost, svaly vlastně ochabnou a přestanou se roztahovat v ten otvor dole), první dávka kortikoidů (léku, který podporuje dozrávání orgánů, především plic u miminka-to kdyby se porod opravdu nepodařilo zastavit) a penicilin (jako prevence jakékoliv infekce, protože jsem přišla bez toho, aby mohli v tak krátké době udělat potřebná vyšetření). Za dvě hoďky, po vykapání infuzí, mě přišla doktorka zkontrolovat a zděsila se, že už se děložní hrdlo roztáhlo na 6cm, a že už druhou dávku kortikoidů ani nestihnem (má se dávat po 12 hodinách a ještě se musí čekat na jejich efekt, než doputují a zapůsobí na miminko v břiše).

Radek se zmateně ptal, co to znamená, jestli si mě tu jako nechají na pozorování a budu rodit v řádu dní nebo týdnů a sestra na něj nechápavě koukala a povídá-ne, vaše paní porodí v řádu hodin...

Radek odjel domů sbalit nejnutnější věci a mě dali lexaurin (lék na uklidnění), protože jsem se nekontrolovatelně třásla, vyděšená z toho, že rodím nedonošené dítě.

Ráno, i přes intenzivní několikahodinovou tokolýzu se porodní cesty otevřely na 8cm. Doktoři se shodli, že už se to nedá nijak zastavit, a že tomu necháme volný průběh. Posledním zásahem bylo píchnutí vody, dodnes vlastně nechápu proč, ale nejspíš bylo potřeba miminko co nejrychleji porodit, když si tak vehementně razilo cestu. Nevím, možná to mohlo být jiné, kdybych se píchnutí vody vzepřela, jenže já byla ze všeho tak strašně vyděšená, že jsem si strašně přála držet to moje dítě v náručí a mít jistotu, že je zdravé. A tak jsem jim dovolila tu vodu píchnout...

Do 10minut se objevily takové silnější kontrakce. Bylo mi zle spíš psychicky, protože jsem si prostě nepředstavovala, že budu rodit tahle naprosto nepřipravená. Ovšem utěšovalo mě to,  že to není tak strašný, že to bude možná pohoda, protože branka už je téměř zašlá, aniž bych cokoliv výraznějšího pocítila. Že prostě dvakrát zatlačím a nazdar.

Zašla jsem si do sprchy, abych si ulevila od narůstající bolesti a furt jsem si říkala-však dobrý, jako bolí to, ale rozhodně to nejsou kontrakce jak u Matesa.

Tyvado, ve sprše se to rozjelo, nejdřív po pěti minutách, pak po dvou a pak přišla kontrakce, kterou už jsem neovládala a nutilo mě to tlačit. Ani hýbat už jsem se nemohla, Radek mi pomohl se odplazit na box, kde jsem nejdřív ještě měla prodýchávat vleže, a pak na čtyřech, ale ta bolest byla tentokrát prostě k nevydržení. Řvala jsem nekontrolovatelně nahlas, vůbec jsem se nedokázala ovládat, jako napoprvé. Všichni na mě mluvili, ať ještě netlačím, že zbytek branky tam ještě je, že se potrhám. Snažila jsem se ze všech sil, a až teď, zpětně vidím, jak to bylo špatně. Mé tělo prostě rodí při osmi centimetrech, bylo to tak napoprvé, i napodruhé a teď můžu dodatečně říct, že i napotřetí. Místo toho, abych miminku ze všech sil pomohla, vědomě jsem se ho snažila zadržet uvnitř. Měla jsem dojem, že brzdím rozjetý vlak, který se ve vlnách dere kupředu, zatímco všichni okolo mě obviňují, že přidávám plyn. Rodila jsme podruhé a přitom si vůbec nevěděla rady.  Těšila jsem se, že si druhý porod „víc užiju“, budu naslouchat tělu a vědět, co čekat – tohle bylo ale, jako když se s vámi z ničeho nic splaší kůň – nevíte najednou, co dřív, snažíte se jednat chladnokrevně a „ukočírovat to“, ale stres, který tělo během nečekaného předčasného porodu zachvátí, se ovládnout nedá. Porod sice probíhal rychle, ale přišel mi mnohem víc bolestivější, možná proto, že jsem podvědomě bojovala „proti vytlačení“. Ten tlak na porodní cesty byl tak obrovský, že jsem si říkala, že jestli teď zaberu, tak se tam dole totálně roztrhnu. Dokonce jsem v jednu chvíli, kdy mi Radka (ta přijela spolu s Radkem, co jel domů v noci pro věci) říkala, že už vidí hlavičku - tak já si normálně šáhla mezi nohy a tu hlavičku tlačila zpátky! Prostě to byl nějaký pud sebezáchovy, protože já fakt cítila, že jestli to tělo proti mé vůli znovu zatlačí, že už mě nikdo nikdy nesešije, a na ten spodek budu doživotní invalida.

No a pak jsem se hecla, poddala se té síle ve mě a Jonáš se vyloupl zčistajasna celý naráz. Jednou se rozhlíd  na nás všechny okolo, a dočista se z toho rozbrečel. Napřáhla jsem se pro něj a přitiskla si ho na prsa tak silně, jako bych si tím mohla vynahradit všechno to, o co jsem přišla s Matýskem, který po porodu špatně dýchal. Jonášek vypadal chatrně, byl drobounký, o celé kilo lehčí, než Matýsek. Ale zdravý. Oddychoval spolu se mnou, v takovém tom neopakovatelném souznění a mě zaplavilo to mateřské štěstí plné vděčnosti, že jsme to oba zvládli…

Autor: Kateřina Karolová | úterý 2.1.2018 8:00 | karma článku: 33,14 | přečteno: 3820x
  • Další články autora

Kateřina Karolová

Wellness pobyt v hotelu? Ne. Děsivá exkurze do jiného století.

Přála jsem si odpočinek na pár dní, dámský relax s mou sestrou. Vytouženou pauzu od pracovní a rodičovské role. Wellness, masáž a dobré jídlo. A tak jsem zapátrala, načež mi do oka padnul hotel s názvem Harmonie.

27.10.2023 v 8:00 | Karma: 45,08 | Přečteno: 16119x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část desátá (Pohotová pohodová pohotovost)

Milí budoucí lékaři, naděje naše. Chtěla bych vás seznámit se zákulisím pohotovosti. Jestli se nemůžete dočkat lékařské profese, bylo by fér vědět, čemu se chystáte upsat duši.

3.10.2021 v 21:51 | Karma: 42,54 | Přečteno: 8605x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Taky jste si přála malou princeznu a lítaj vám doma Páni kluci?

Nedávno jsem potkala holčičku jak z katalogu. Zapletené culíky, nehtíky na růžovo, opodál její těhotná maminka. Ptám se: „Co to bude?“ Prý zase holka, že si to tak s manželem naplánovali. To já taky. A mám tři kluky.

22.9.2021 v 7:30 | Karma: 40,60 | Přečteno: 3931x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Rodinná idyla za dob pandemie? S mými dětmi - leda ve snu.

Tak se prý blíží čtvrtá vlna. Vypadá to,že zavřou školy, školky, všechno. Teda až po volbách, jasný. Budem opět všichni pospolu.Při vzpomínce na letošní jaro hledám číslo do Bohnic. Ani Chocholouškovi bych mé tři školkáče nepřála.

9.9.2021 v 13:39 | Karma: 42,71 | Přečteno: 6869x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Cestování s Českými dráhami? Únikovka pro otrlé!

Tak jsem si z Moravy vyjela do Prahy. S partou holek, navštívit kamarádku, jen tak na otočku, oslavit její narozeniny. Ráno tam, večer zpátky. Chtěly jsme se vyhnout D1, takže vlakem. Zážitek, který mi vydrží až do důchodu.

18.7.2021 v 22:54 | Karma: 47,33 | Přečteno: 20927x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Co si, matko, napečeš, to si taky sníš!

Dřív jsem neměla příliš pochopení pro lidi, kteří selhávají v naprosto obyčejných situacích. Úklid dětského pokoje, ranní odchod z domu, smysluplný rodinný program, společná večeře. A pak jsem se stala matkou.

13.12.2020 v 19:59 | Karma: 45,08 | Přečteno: 13349x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Zakázali vám kvůli blbýmu viru zábavu? Netruchlete, má to řešení!

Nechtěla jsem psát o koronaviru, věřte mi, že ne. Ale dnes ráno na mě vyskočil tenhle článek a mě se po tom všem, co jsem zatím četla, udělalo tak fyzicky zle, že jsem to nemohla nechat být.

13.3.2020 v 10:04 | Karma: 48,24 | Přečteno: 32238x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

To nechcete zažít. Ani jako pacient, ani jako doktor. (Příběh 2. V zájmu alternativy)

Kdysi mi radil jeden starší kolega: „Nemějte mi to za zlé, ale vkročí-li do ordinace dětského lékaře matka s dítětem v šátku a jeřabinami okolo krku, je dobré, mít se na pozoru.“ Neberte mě za slovo, ale v něčem měl pravdu.

13.2.2020 v 21:46 | Karma: 48,24 | Přečteno: 54188x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

To nechcete zažít. Ani jako pacient, ani jako doktor. (Příběh 1.- magnetické kuličky)

Série blogů, ze které dnes zveřejňuji první část, je věnována příběhům, které se týkají dětského lékařství a skutečně se staly. Myslím, že je potřeba, aby se o tom vědělo. Třeba to někomu zachrání život.

20.1.2020 v 16:43 | Karma: 48,16 | Přečteno: 83298x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část devátá (Lékař může za všechno!)

Dostal se ke mně sdílený text jedné paní, která děkovala lékařům z Uherského Brodu. Chtěla je pochválit za velmi vstřícný a neobvyklý přístup. Moc milý text. Bohužel, předposlední odstavec celkový dojem dost podělal. Posuďte sami:

29.12.2019 v 15:27 | Karma: 43,06 | Přečteno: 17172x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Je to v akci, kup to!

Tohle celé, co vám teď povím, to se stalo před rokem. To jsem ještě byla některými zkušenostmi netknutá. Super výhodný dovoz z Číny šel tou dobou úplně mimo mě. Ale pak mě líznul. A stálo to za to.

25.11.2019 v 19:10 | Karma: 43,91 | Přečteno: 16354x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část osmá (Zastřel si své ptáče)

Občas mi napíše někdo, kdo objeví mé blogy a má potřebu to se mnou probrat. Většinou je to kolega z oboru. Nebo čerstvý medik. Medička. Ta mi napsala nedávno. Její zprávy mě docela zasáhly. A já vám řeknu proč.

26.10.2019 v 11:44 | Karma: 43,36 | Přečteno: 13985x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! - část sedmá (Roď doma a stěžuj si, na koho můžeš!)

Řekla bych, že se máme nějak moc dobře. My, jako společnost. Chtělo by to nouzi a nedostatek, abychom nějak víc docenili to, co pro nás minulé generace vytvořily. Třeba v tom zdravotnictví.

20.9.2019 v 18:32 | Karma: 46,24 | Přečteno: 12801x | Diskuse| Společnost

Kateřina Karolová

Tímto prohlašuji punčocháčovou sezónu za zahájenou

Pokud jste v dětství podzim nesnášeli, staňte se matkou. Podzim dostane šanci převzít roli vašeho oblíbeného ročního období. Jako matky od dětí si podzim zamilujete. A já vám řeknu proč.

9.9.2019 v 19:17 | Karma: 39,32 | Přečteno: 4623x | Diskuse| Ona

Kateřina Karolová

Dudlík má tři rychlosti, víte to?

Dokud nejste matkou, nechávají vás v obchodech uličky, určené dětem, naprosto chladnými. Po porodu vás ovšem vaše pudy pudí (právě a pouze) směrem, kde se prodává dětské zboží. Blahopřeji, vítejte mezi námi.

28.5.2019 v 20:08 | Karma: 41,80 | Přečteno: 5590x | Diskuse| Ona

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část šestá (Piš, doktore, sekretářka je drahá.)

Každý doktor to jednoho dne pochopí – kdyby se nemusel starat o pacienty, měl by spoustu času vypsat veškerou dokumentaci. Jinak bída, furt ho ti pacienti ruší.

30.4.2019 v 7:00 | Karma: 42,57 | Přečteno: 7944x | Diskuse| Osobní

Kateřina Karolová

Na některé lidi si i odplivnout škoda

Ne každé dítě vznikne z lásky či nerozvážné rozkoše. Mnoho žen žije roky v domácím násilí,aniž to kdo tuší.Mnoho mužů využívá nátlaku právě přes děti, které jsou pro danou ženu to nejcennější,co má. Máš, ženská,víc dětí? Hanba ti!

13.4.2019 v 11:20 | Karma: 44,14 | Přečteno: 10133x | Diskuse| Osobní

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část pátá (Jsi lékař, tak služ, slouho!)

Dnes něco na téma služby. Ne každý totiž tuší, co si pod tím představit. A medik na škole, pro toho je představa nočních služeb zážitkem, kterého se nemůže dočkat. Nebojte, až se dočkáte, zážitek to bude. Malina, hoši, malina.

8.4.2019 v 14:07 | Karma: 47,57 | Přečteno: 28174x | Diskuse| Osobní

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! – část čtvrtá (Jak svět přichází o kadeřnice)

Přemýšlela jsem, jak popsat a vysvětlit život mladého lékaře, aby jeho situace byla srozumitelná širokému spektru lidí. Co takhle si místo doktora představit někoho jiného, třeba kadeřnici?

28.3.2019 v 7:00 | Karma: 45,22 | Přečteno: 14304x | Diskuse| Osobní

Kateřina Karolová

Láká vás studium medicíny? Zvažte to! - část třetí (Zaplať školné a táhni!)

Jsem z nelékařské rodiny. Když jsem před 18-ti lety váhala, jestli se rozhodnout pro medicínu, neměl mě kdo varovat. Informací jsem měla asi tolik, kolik běžný člověk, co o doktořině slyší jen zprostředkovaně.

5.3.2019 v 20:02 | Karma: 46,74 | Přečteno: 23725x | Diskuse| Osobní
  • Počet článků 62
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 13080x
Lékařka a spisovatelka. Pracovala jako pediatrička v Baťově nemocnici ve Zlíně a následně na klinice v Německu. Nyní pečuje o malé pacienty v dětské léčebně v Luhačovicích. Spolupracuje s firmou HiPP, pro kterou píše články a brožury. V podcastech „Baby talk“ sdílí své zkušenosti s posluchači coby pediatrička a maminka v jednom. Narodila se jako jednovaječné dvojče a vdala se za muže, který má taktéž svou identickou kopii. Během tří let se jim postupně narodili tři synové. V roce 2018 byla čtenáři ONA Dnes zvolena Ženou roku. Dříve psala blogy, za které obdržela i několik ocenění, série nazvaná Já, doktorin vyšla knižně. Nyní se věnuje psaní beletrie, a to románů s thrillerovým nádechem (Zítřek ti nikdo neslíbil, Odbočka v lesích, Jiné místo)